Detta kommer gå bra om ni håller det vattnat de första åren, det är i mitt tycke aningen glest om man har bråttom och vill tcka allt, men i längden kommer buskarna att frodas här även om det också alltid komemr vara lite gräs här och var. Det blir snyggt tror jag, men om det är ett långväxande vanligt villagräs så blir det svårt att klippa sedan när buskarna växer upp. Om man inte vill att det ska bli en gräsbuskäng vill säga. Många gräsarter blir 1-1,5 meter om man inte klipper, men det finns grästyper som inte blir högre än 20 cm också (flera av svinglarna t ex).
Det framgår inte vilken zon det är men jag skulle fortsatt att som med rönnarna sätta in buskar med roliga höstfärger och bär, som t ex benved (finns otaliga härliga typer), kanske en kopparlönn om det är zon 3 eller varmare (Acer griseum), och annar som blir vackert och färgsprakande på hösten. Kanske en vitblommande brudspirea också. Och gammaldags tåliga rosor skulle jag itne kunnat låta bli heller, t ex Pimpinellifolia Plena får höstfärger och mångtaliga blommor och blir ganska stor. (Min egen är 6 x 3 meter men så är den från 40talet också).
För att hjälpa träd och buskar de första åren luckrar man, dvs syresätter jorden och gör så att den blir mer mottaglig för vatten och inte sammanpackad. Det kan ofta göras med en liten kratta. Man luftar det översta jordlagret, samma djup som gräsrötterna är på. Sedan tar man bort och skakar av gräsrötterna, lägger dem på komposten och lägger på myllan nästa gång man luckrar.
--------------------
|