Nej, Cacki, jag menade frisörbesök överhuvudtaget. Om man spetsar till det: är det så mycket värre att någon annan knådar min hårbotten än dammsuger under min säng? Visst är det bökigt att klippa sig själv - men jag minns mycket väl hur min mamma och hennes systrar och svägerskor både klippte och permanentade varandra. Nåja, det var en utvikning eftersom det inte är några avdrag inblandade.
I mitt första inlägg skrev jag att jag kan "köpa" åsikterna om man ska använda skattemedel till detta (t o m vara lite tveksam själv, kanske..). Vad jag har svårt att förstå är den nästan hätska tonen mot dem som gör det/kommer att göra det. I stället för "städa ditt hem" skriver man "ta hand om din skit", städerskan (lokalvårdare kanske det heter) blir piga o s v. Trots allt är det nu fullt lagligt att köpa tjänsten och inte kan man blunda för hur mycket svartjobb, överutnyttjade au-pairer m m som det finns. Om detta minskar är det väl bra i alla fall. Vi som gör/kommer att göra det (alltså köpa städtjänsten) är faktiskt inga fifflare eller skattesmitare!
Visst 17 är det en "kvinnofråga"! Jämför som sagt m ROT-avdraget. Konsekvent med vad någon/några skrivit här (att man inte ska ha större bostad än man kan klara av att städa) skulle man kunna säga: kan Du inte reparera ditt eget hus ska du bo i hyreslägenhet. Utnyttja en stackars karl som ska klättra på stegar och skrapa och hamra på ditt hus! Hur ofta pratades det om drängjobb? (OK jag medger att vissa saker kan svårare att klara av än andra).
Vad jämställdheten beträffar har åtminstone jag en 100 procentigt jämställd man men vi valde av och till att gå ut i skogen med sonen i stället för att ägna lördagen åt städning. Lyxigt - YES! (men betalt med egenhändigt intjänade och beskattade pengar).
|