Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att hantera en lie
          annelito
          Inlägg 16-07-2007, 09:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 1 691

Vi har blivit med lie...inte helt lätt att hantera en sån märker man...
          Svårt oxå kanske att beskriva/förklara i ord säkert, men några tips från någon på hur man hanterar en lie?! Ska man slipa bladet ofta? Andra bra saker att tänka på?
          Det är är en lie som Fiskars Classic har.

--------------------
          "Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 16-07-2007, 16:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Eva-Helene, tala gärna om för mig hur man slipar en lie. Brukar lämna in lien till ett sliperi, men det kostar ju. Har en s.k. 'liesticka' som jag skaver runt med, men osäkert om eggen blir något vassare. Ska man fukta liestickan? Kan en liesticka bli utsliten? (ser ganska avskavd ut i mina ögon)

Margith, fördelen med att slå med lie ( i stället för trimmer eller elektrisk gräsklippare ) är att gräset är mycket lättare att räfsa ihop eftersom det inte är så sönderhackat. Jag tycker det är arbetsbesparande. Vi har delade meningar om det härhemma, men min princip är att den som envisas köra elektriska maskiner över långgräset får själv räfsa upp det...... flirting.gif
          Största nackdelen med lie är att man lätt skadar träd o buskar, men det gör man ju med en trimmer också. Så där ligger jag på knä med en häcksax o klipper i stället. rolleyes.gif

Redigerat av Sommartorparn: 16-07-2007, 16:14

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 16-07-2007, 18:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Sommartorparn @ 16-07-2007, 17:06) *
          Eva-Helene, tala gärna om för mig hur man slipar en lie. Brukar lämna in lien till ett sliperi, men det kostar ju. Har en s.k. 'liesticka' som jag skaver runt med, men osäkert om eggen blir något vassare. Ska man fukta liestickan? Kan en liesticka bli utsliten? (ser ganska avskavd ut i mina ögon)

Jaha, förklara har man vässar... g.gif ja, börja med att ha lien upp och orven ner. Sedan tar du brynet och håller det i samma vinkel som eggen. Dra sedan utmed lien ända ut förbi spetsen. Upprepa på andra sidan och växla sidor. Börja långsamt tills du "fått in det i ryggmärgen". Sedan är det bara att köra på whistling.gif Slipa lien i början av varje säsong. LYCKA TILL!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 02:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon