Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rhododendron i solsken, Klarar de sig?
          Thalassa
          Inlägg 22-07-2007, 19:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Jag såg en bild på en helt underbar rabatt i en trädgårdstidning. Så jag var bara tvungen att härmas och göra något liknande. På bilden fanns det Rhododendron i rabatten och jag planterade givetvis också det. Saken är bara den att min rabatt är ganska utsatt för sol och vad jag vet så vill Rhododendron ha halvskugga. Kommer de att klara sig i solen? Eller blir det problem? Räcker det om jag i så fall planterar någon högre växt i närheten som skuggar?

Jag grävde stora gropar åt Rhododendrona och gav dem rikligt med rhododendronjord så de borde trivas. Om det nu inte bara är för soligt. Vad har ni andra för erfarenheter, är det någon som har Rhododendron i solen eller har alla sina i skugga?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Thalassa
          Inlägg 23-07-2007, 11:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Det låter ju jättebra och då kommer det nog att funka. Ska åka och handla fler och bygga ut projektet vidare.

Vad det gäller vind så står de nog skapligt skyddade i alla fall. Cirka 10 meter från dem är det en skog och så finns det ett förråd i närheten också. De står i en solig glänta. Så sol får de rejält men också vindskydd.

Tack för alla svaren! smile.gif Jag publicerar en bild på rabatten när jag planterat klart.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 08:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon