Jag undrar vad dessa svältande människor hade tänkt om dom hade sett våra affärer med överfulla hyllor med specerier, dignande frukt o grönsaksdiskar och köttdiskar med rad efter rad med olika sorters kött och styckat på olika sorters vis för att alla skall hitta just den biten man vill ha, och hylla efter hylla med doftande nybakat bröd och det enorma sortimentet i våra mejerikylar.
Jag jobbar själv i livsmedelsbutik och vet vilka enorma mängder som slängs varje dag. Grönsaker och frukt skall vara perfekta, inget med några märken på eller något som visar tendens att sloka. Brödet skall vara nytt, i synnerhet bakeoff-brödet som skall bakas upp efterhand under dagens lopp, köttet skall helst ha några dagar kvar innan datumet gått ut annars tar inte kunden den biten, likadant med mejerivarorna, ingen rör sådant där utgångsdatumet är nära. Många kunder letar igenom varorna för att få det nyaste datumet och till slut blir det mängder att slänga. Inga hyllor får stå och gapa halvtomma utan det skall alltid vara välfyllt. Detta tycker jag är det största miljöslöseriet i mannaminne. Först producera en massa mat som sen går i soptunnan för att vi bara vill ha det perfekta. Vad jag vill säga är att det produceras för mycket mat till oss som har råd.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|