Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stekel., ... Ruda... ??
          amaira
          Inlägg 25-07-2007, 09:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Kan du den här, Gossen Ruda? Det är en vacker dam som är vanlig i min trädgård. Eller snarare vanlig i min "ogräsåker", den som är full av vild palsternacka, tistlar, rölleka, johannesört, mm, och tusentals spännande flugor och steklar av skilda slag, och ännu många fler insekter, spindlar och skinnbaggar och snäckor och ... ja, ett eldorado för mig.

Behöver du se den från ännu någon vinkel så säg till så går jag ut och fotar den. tummenupp.gif (fast kanske inte idag, för det är ganska dåligt väder)

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-07-2007, 11:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag får det till en Ectemnius dives med en del förbehåll. Det finns 12 arter i Sverige varav 10 kan komma på fråga. Jag har bara 4 arter än i min samling så jag vet inte riktigt hur dom andra ser ut irl. Om nån nu undrar vad som föranleder min bestämning så kommer det här.

Att det är en Ectemnius pekar dom gula scapus på, dvs antennskaften. Det finns andra rovsteklar som också har gula scapus men inte så kraftigt gula. Att det är en hona kan man se på två sätt här. Dels räkna bakkroppssegmenten, honan har 6 och hanen 7. Sen ser man på bild 2 att bakkroppen slutar i en utstickande spets. Denna kallas för pygidial area och finns hos dom flesta honor men saknas oftast hos hanarna, vilket är fallet hos Ectemnius.

Sen har jag jämfört bilderna mot djuren i samlingen och kommit fram till resultatet. Tyvärr går banden på bakkroppen inte använda vid bestämningen så värst mycket för dom varierar mycket mellan olika individer och mellan olika fyndorter.

Skickar med en sida där hon beskrivs, ni kan ju kolla och se om det stämmer. (Jag är bara LITE retsam) Tyvärr fick jag krympa den ordentligt för att komma under 100 kb.

Bifogad fil  dives.jpg ( 91.25k ) Antal nedladdningar: 52

Redigerat av Gossen Ruda: 25-07-2007, 11:44

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 08:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon