Jag vet, det här är absolut inte lätt, men för det första: tänk på dem som kopparödla, inte orm! Det är ingen orm!!
Vet sen att kopparödlorna vill inte vara med dig. Om du rör dig på tomten, klipper gräsmattan, gräver lite rabatter, sitter ute och käkar frukost/lunch/middag, solar osv, kommer ödlorna att dra sig tillbaka med automatik.
Du kan kanske uppleva det som ett problem iår, nästa år är problemet sannolikt betydligt mindre, året därefter får du vara glad om du ser en enda liten kopparödla
Jag har väldigt svårt för småkryp av allehanda slag, men jag tycker det går betydligt bättre när jag vet vad det är för någonting. Känner du igen kopparödlan även på avstånd? Så att du kan skilja den från ormar?
Vi har inga kopparödlor där vi bor nu, men vi har en familj skogsödla. Höll på att skrämma vettet ur mig första gången jag såg dem, men nu känner jag igen dem och tycker att de är helt underbara
Kopparödlor fanns där jag tillbringade min barndoms sommarlov, men jag blir lite undrande: kopparödlor och stenrösen är inget jag känner igen??
I stenrösen brukade jag hitta huggorm, kopparödlorna fanns på ängsmark? Eller minns jag nu alldeles galet??