Skall kolla www.byggahus.se, men de gånger jag varit inne har det bara varit "nissar" som bygger nytt!
Energiskatten räknar jag med kommer att komma som ett skott på posten så fort vi är tillräckligt många... Tänkte mer ur bekvämlighetssynpunkt. Att blåsa in x ton pellets (minst ett års förbrukning) och ett tämligen självskötande system.
Köper redan nu ca 10 m3 ved varje år, färdighuggen, och det är både platskrävande och baltigt. Räcker kanonbra med det jobbet till kaminen tänkte jag. Blir faktiskt inte heller yngre med åren (antagligen ensam om det

) så jag försöker tänka framåt.
Hålla värmen inne är förstås det rätta, men har sett/hört om så många hus när de isolerar sönder huset. Jag tror det kräver
mycket kunnande för att göra det "lagom".
Farbron jag köpte huset av (87 år) var tydligen lite frussen. Han hade satt igen samtliga ventiler som sitter under fönsterbänkarna, men dessutom hade han satt fast 2 prydnadskuddar i ventilationspipan i skorstenen. Skorstensfejarmästaren och jag höll på att smälla av när vi provtryckte skorstenen. Var ett tag risk för eldningsförbud tills vi hittade orsaken!