CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-07-2007, 15:18)

Pirum har du en aning om djurhållning? Hur det är och vad som behövs f¨ör kor, kalvar, för en mjölkbonde osv? Jag tror inte det.
Min inkompetens är visserligen rätt grav i flera avseenden, men jag har vuxit upp med flera ganska stora gårdar som grannar
De flesta av gårdarna har dock numera lagts ner, och används huvudsakligen för ridskola, skogsskövling, eller industrimarksexploatering.
CITAT
En av mina döttrar är ekologisk odlande bonde, med mjölkproduktion som huvudnäring.
Tror du att folk är beredd att betala mer för kött? Nej då, alla som skriker högst vill betala minst. Hur skall hon kunna leva, driva gården?
Med mina åtgärder skulle hon slippa konkurrensen från icke-ekologiska bönderna...

(tillägg : alla ickeekologiska bönder, bli inte sura, jag vet att en del av er har jordbruk som är exemplariska i många avseenden)
Men jag håller med om att prispressen är vansinnig. Konsumenterna är nog till stor del faktiskt beredda att betala extra, men problemet är att påslagen i förädlings-, distributions-, och försäljningsleden är alldeles för höga. Inte när det gäller just mjölk, men exempelvis ekologisk potatis kostar dubbelt så mycket i affären som konventionell. Ok, det är klart att ekologisk potatis faktiskt kan kosta dubbelt så mycket att odla. Men det motiverar inte att potatisen kostar 7kr/kg mer i butik när bonden bara får 1kr mer per kg.
Mat är ju faktiskt JÄTTEBILLIG idag, om man ser till hur lite bonden får betalt. Det är därefter som kostnaderna exploderar. Vansinne att snubben som säljer en vara ska få tiofalt mer än den som producerat varan, lite tillspetsat.