Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Insynskydd av buskar, Passande på vildmarkstomt
          mamamaggan
          Inlägg 28-07-2007, 12:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har nyligen köpt tomten bredvid vår nuvarande sommarstuga. Där är det i det närmaste orörd natur , granar och björkar , och så vill jag fortsätta ha det. Men , vid infarten så är det ganska öppet och jag skull vilja ha något insynsskydd av t ex buskar som blir ett par meter höga .Vill inte att det ska se alltför planterat ut.

Har inte tänkt mig att sätta samma sorts buskar och heller inte i en prydlig rad utan lite sicksack och omlott.

Har ni något att föreslå?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 28-07-2007, 15:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Lite mer - om du vill ha tätt... Själv har jag i en gran- tall- björk och ekbacke hos mig själv ett litet men ändock buskarboreum där alla möjliga och omöjliga buskar trängs. Jag struntar i vad som ser naturligt ut, jag vill bara ha insynsskydd av så många torktåliga arter som möjligt att titta på och följa, och det sker så mycket när man har mångfald... Alltid något som har färg, blom, kul form eller ovanliga fjärilar eller vackra sniglar på...

Kurilerkörsbäret är en av mina favoriter. Det är ett träd egentligen men jag valde ett flerstammigt exemplar och lät det växa fritt. Det växer långsamt i en torr skogsmark men är otroligt vackert på våren och blommar tätare och tätare för varje år. Precis intill en vingad benved, som inte blir 2 meter hög men väl 1,5 meter och ganska bred. Höstfärgerna är enorma. Oxbär är inget för dig för nästan alla sorter lägger sig ned, men höstfärgerna är illröda. Rosenapeln Malus floribunda kan man få tag i som flerstammig liten planta, och låter man den växa fritt så blir den en flerstammig buske. Och så korneller av alla möjliga sorter.
          Återigen - en gran- björk och tallmark är ofta torr och mager och då blir trädarter buskar hur man än vattnar.

Spana in cornellsläktet, de är inte extremt torktåliga men ganska, och man kan fylla en hel skog med ett exeplar av varje sort. Här bildexempel här.

Redigerat av Cilla: 28-07-2007, 15:53

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 02:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon