Lite mer - om du vill ha tätt... Själv har jag i en gran- tall- björk och ekbacke hos mig själv ett litet men ändock buskarboreum där alla möjliga och omöjliga buskar trängs. Jag struntar i vad som ser naturligt ut, jag vill bara ha insynsskydd av så många torktåliga arter som möjligt att titta på och följa, och det sker så mycket när man har mångfald... Alltid något som har färg, blom, kul form eller ovanliga fjärilar eller vackra sniglar på...
Kurilerkörsbäret är en av mina favoriter. Det är ett träd egentligen men jag valde ett flerstammigt exemplar och lät det växa fritt. Det växer långsamt i en torr skogsmark men är otroligt vackert på våren och blommar tätare och tätare för varje år. Precis intill en vingad benved, som inte blir 2 meter hög men väl 1,5 meter och ganska bred. Höstfärgerna är enorma. Oxbär är inget för dig för nästan alla sorter lägger sig ned, men höstfärgerna är illröda. Rosenapeln Malus floribunda kan man få tag i som flerstammig liten planta, och låter man den växa fritt så blir den en flerstammig buske. Och så korneller av alla möjliga sorter.
Återigen - en gran- björk och tallmark är ofta torr och mager och då blir trädarter buskar hur man än vattnar.
Spana in cornellsläktet, de är inte extremt torktåliga men ganska, och man kan fylla en hel skog med ett exeplar av varje sort. Här bildexempel
här.
Redigerat av Cilla: 28-07-2007, 15:53