Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rhododendronproblem: Röda och gula blad, Ledsna roddisar
          cosmic
          Inlägg 27-07-2007, 13:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 1 256

Sedan 2-3 år har vi haft problem med flertalet av våra 6 buskar, som är ca 10 år gamla. De flesta står på nordsidan, ett par i öster. Vi har försökt se till att jorden är sur (dock inte mätt pH), gödslat med rhododendrongödsel och kogödsel, vattnat rikligt, även på senhösten. Vi har både vanliga lila parkrhododendron samt röda och rosa buskar. De lila är värst åtgångna.

Buskarna utvecklades först hyggligt, sedan sämre samtidigt som missfärgade blad började utvecklas (rödaktiga, men även åt gult som framgår av bilderna). Svarta fläckar på bladen i mindre omfattning. Några blad är bleka, och bladnerverna är framträdande, vilket kan indikera järnbrist om jag förstått det rätt. Även vissa grenspetsar är gula, och en del knoppar torkar. Buskarna är drygt 1 m i höjd/diameter. I flera omgångar har vi knipsat av alla missfärgade blad och samlat upp alla nedfallna sådana. Ingenting har hjälpt utan de ser allt glesare och klenare ut.

Jag har kollat i frågespalten på Rhododendronsällskapets sajt (http://www.rhododendron.se/), men inte matnyttigt där. Jag har kollat i arkivet här på Odla.nu, och på de 10 sidorna med rhododendronfrågor fanns ett par frågor där liknande problem som våra togs upp. Klenare med svar dock. Jag bifogar 6 bilder, tagna 27 juli-07 som tydligt visar problemet, med hopp om att någon har ett bra svar.

Bifogad fil  PICT0001.JPG ( 109.08k ) Antal nedladdningar: 227

Bifogad fil  PICT0002.JPG ( 86.44k ) Antal nedladdningar: 120

Bifogad fil  PICT0003.JPG ( 71.32k ) Antal nedladdningar: 127

Bifogad fil  PICT0004.JPG ( 76.2k ) Antal nedladdningar: 97

Bifogad fil  PICT0005.JPG ( 85.07k ) Antal nedladdningar: 167

Bifogad fil  PICT0006.JPG ( 86.28k ) Antal nedladdningar: 235

Är det svampangrepp?
          Är det någon form av näringsbrist?
          Är det bara att ge upp, gräva upp rubbet och plantera några andra lämpliga buskar?

Per i Skokloster

--------------------
          Karlsson på pinnmon

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Österlena
          Inlägg 29-07-2007, 00:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 8 088

http://www.rhododendron.dk/sygdomme.htm

Ja, nu är det jag igen.
          Jag vet inte om du kan läsa danska, men via länken ovan har det danska rhododendronsällskapet en sida om sjukdomar. Om man trycker på det som ser ut som en liten röd insekt så kommer bilder på allehanda eländen upp. Kan kanske vara till hjäp.

Hälsar en, vars rhoddisar ibland ser ut som "hjälp" men är mycket älskade och pysslas om ständigt, i hopp om att de en dag ska bli fina igen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-03-2026, 15:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon