Kul att så många verkar intresserade av liar

Själv brukar vi använda svetselektroder för snabb skärpning. (Om klingan redan är rimligt bra) Svetselektroderna är av ungefär sån storlek som man har när man svetsar på fartyg, och känns extremt omoderna så jag vet inte var man får tag på sådana.
Kanske kan man använda ett vanligt skärpestål, sådant man har i köket?
Det gäller hur som helst att vara försiktig. Jag är inte helt bekväm med att använda ett litet vanligt bryne, med lien stående, ute i en åker. Att dra längs en så lång egg, och slinta, nja, huff. Går ju om man är långsam och försiktig iofs.
När eggen blivit sliten och riktigt slö, då går jag över med bryne med lien liggande. Vår lie har en 'kant' på ryggen av bladet, antar att de flesta liar har det. Den kanten går att vila brynet på så att man får samma eggvinkel varje gång man drar brynet. Eggvinkeln blir liten, och eggen riktigt vass. Påminner lite om hur man slipar rakknivar. Använde senast billigt diamantbryne från Biltema (med icke-slipande del som vilade på 'ryggen' på lien).
Vill man ha en mer hållbar lie (därför att man kör den i grus, träd, etc) bör man ha en större vinkel antar jag. Då behöver man inte bryna lika ofta men har å andra sidan inte samma skärpa. Vi använder vår lie mest till "röjning" av tistlar och otyg, inte så mycket till rent gräs. Rent gräs kräver en skarpare lie, tistlar är ju bara att meja ner.
För övrigt är det klart att orven ska vara av trä
Redigerat av Pirum: 31-07-2007, 20:30