nej jag rekommenderar inte att ha kiwi i kruka jag rekommenderar att man planterar ut den på friland . men bor man i zon 5-8 har man inget val och som jag skrev , måste dom stå väldigt svalt på vinter för att kiwi ska trivas .
skrev så här
''plus ska man ha den i kruka vill kiwi ha det väldigt svalt på vintern och gärna nån lätt frost natt på hösten/vintern och sen ska den vila i 0c''
och angående köpa plantor eller frön så menade jag på mini kiwi framför allt och ja dom har bättre härdighet på dom man köper på plantskolor . säljs i Sverige mini kiwi som ska klara zon 5 . både kamelontbuske och mina kiwi odlas som trädgårds växter här och kan klara sig till zon 3-5 .
vet du då vilken sort din Actinidia chinensis är ?? och va den täck av snö och planterat i söderläge ?
och hur kiwi klarar sig nere i Europa funkar inte riktigt för Sverige . för det första kortare vinter och varmare och längre somrar i Europa vilket gynnar äkta kiwis härdighet . även om Tyskland,Tjeckien,Slovakien kan ha snäppet kallare än skåne så har dom detså högre medel temperatur på sommaren plus längre sommar och även mer snö på vintern säkert för dom är mer av ett inlands klimat än vad skåne har . skåne har mild vinter som är snö fattig och regnar ( regnar på dagen blir -10c på natten inte jätte bra för växter) men även svala somrar . och äkta kiwi klara sig även hyfsat bra i södra skåne men knappast i hela skåne och ännu mindre i hela Sverige .
Redigerat av flaxss: 29-07-2007, 15:45
|