Flaxss,
vad gäller temperaturen i min hemtrakt på vintern kan det vara mycket kylligare än här tack vare inlands klimat som du skriver plus det är inte säkert att det finns någon snö när det fryser och är -20 grader. Jag kan hålla med dig om att sommar temperaturen i genomsnitt kan vara högre men det är inte regel. Du har skrivit: ...och jag kan hålla med andra om att det är bättre att köpa på plantskola eller köpa frön . dom som man köper på mataffären är oftast framtagna för att få så fin frukt som möjligt och inte fokuserad på härdighet . och klara kanske bara runt -10c -12c ... Jag har förstått att du menar Actinidia chinensis. Eller tror du att man kan köpa minikiwi eller frukter från Actinidia colomicta i mataffären? Jag har i alla fall inte sett dem där.
Jag har en fröplanta, detta betyder att det kan vara en ny sort av Actinidia chinensis med andra egenskaper än den importerade kiwin och fullt anpassad för nya förhållanden. Efter 20 år kan jag säga det. Från kiwi som jag har sått i söderläge, det har varit 7 stycken blommar bara en hane och detta året första gången en samkönad växt men den har bara en frukt. Den här som jag skriver om är planterad i nordläge utan så mycket sol och ändå växer den bättre än alla andra. Det här året har den 30 styck frukter.
Vad jag vill säga, flaxss, är att du inte kan dra slutsatser äkta kiwi klara sig även hyfsat bra i södra skåne men knappast i hela skåne ...., om du eller andra här inte har försökt odla den från frö på platsen (inte köpta plantor). Det var många som sagt att det inte går att odla kiwi i Slovakien ännu mindre i nordläge utan skydd när jag har gjord detta försök i Slovakien. Det tar tid att bevisa saker. Jag kunde också ha sagt - "Hur kiwi klarar sig nere i Nya Zeeland, funkar inte riktigt för Slovakien..."
MVH/clivia
|