Hej!
Jag har grävt ner tre sådana tankar och kopplat ihop dom nertill via uttagen för kranarna.
Sedan tog jag upp ett hål så högt upp som möjligt på en av dom för att sedan koppla på en dräneringsslang i hålet, slangen grävdes sedan ner med skapligt fall ca 10 m bort från huset ner i en stenkista, allt detta för att få ett breddavlopp för överflödigt vatten.
Därefter anslöt jag en PEM slang av lämplig dim ner till botten av en av tankarna via locket som sitter upptill, vidare in i krypgrunden under huset där jag placerade en trådgårdspump som slår ifrån automatiskt när ett visst tryck är uppnått, pumpen kopplades sedan till en frostsäker trädgårdskran som installerades genom husgrunden (man vill ju gärna ha kranen på utsidan:).
Till detta har jag grävt ner avloppsrör från tre av mina stuprör runtom huset, som sedan leder regnvattnet via en liten slamavskiljare ner i tankarna, har även satt grovfilter mellan utkastarna och avloppsrören.
Nu kan man koppla på en trädgårdslang med en vattenspridare eller vad man nu vill använda sej av precis som vilket vatten som helst (ej drickbart).
Systemet har nu fungerat i sju år.
Ps, vattnet kan lukta lite illa om man inte använder det så ofta.
|