CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 12:10)

Kände bara att Gay Pride är så uttjatat att jag vill kräkas och ironiserar därför över den företeelsen.
Kan fortfarande inte förstå hur man kan bygga en festival runt en sexuell läggning.
Antingen är HBT-personer som alla andra, eller så vill dom bli sedda genom transparader och allahanda arrangemang om sex?
Jag förstår egentligen inte.
Jag är inte ute för att fördöma eller förlöjliga någon person, utan en företeelse som sådan.
Om ditt första inlägg var menat som ironi så ska jag inte hänga upp mig vid det. Men sen ska man inte sila mygg o svälja kameler heller. Man måste se igenom vad massmedia rapporterar och se hur verkligheten är. HBT-personer
är som alla andra men
behandlas inte alltid som alla andra. Samkönade "äktenskap" är ju tex partnerskap och ses väl mer juridiskt som samboförhållanden, de har väl inte samma arvsrätt och efterlevnadsskydd som heterosexuella äktenskap om jag har förstått det hela rätt?
Varför ska människors kärlek till varandra värderas olika beroende på vilket kön de älskar? Varför är hatbrott mot HBT-personer så grova? Varför finns det sådana värderingar i samhället att det är ok att inte bara slå tillbaka utan även straffa, plåga och märka en bög för livet ? Det är ju sådant man borde diskutera på Prideveckan. Men sen kan väl inte människor alltid gräva ned sig i det tunga och allvarliga man måste få ha kul oxå.
Men tyvärr funkar media så att i dagens expressen så står det inget om de politiska partierna och deras ungdomsförbund (alla utom ett är närvarande) och hur de för en dialog och sätter sig i utsatta människor situation och vilka lösningar de erbjuder, eller om föredrag och andra aktiviter istället fokuserar Expressen på sextest och visar videoklipp från en tävling i dildokubb. Sådant kan man bli trött på för det ger en skev bild. bilden av den rosaklädde promiskuöse schlagerfjollan är otroligt fjärran från de underbara människor jag har fått lära känna.