CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-12-2003, 09:32)
Jag hade koncentrerat mig på att behålla värmen i huset och gjort detta genom en frånluftsvärmepump som ersätter självdraget. Ok, även denna lösning kommer ha skattekonsekvener i form av höjd fastighetsskatt, men jag ser ändå fördelar med att slippa elda för kråkorna och samtidigt få en bra ventilation.
Vi har nyligen installerat luftvärmepump med invektorstyrning i vårt fritidshus för att kunna erhålla bättre luft och också reducera elkostnaden för uppvärmning med 3/4-delar men vi har ingen aning om hur mycket myndigheterna upptaxerar husvärdet. Innan hade vi endast direkt-eluppvärmning men nu har vi också kompletterat värmepumpen med täljstenskamin så vad vi kan förstå så ökar energipoängen från 2 till 3 (totalt för energin från 8 till 9). Kan det bli så att merkostnaden i skatt tar ut det man sparar i elkostnader? Var kan man ta reda på detta utan att skriva kommunen på näsan att vi nu bytt (det blir väl nästa gång vi skall deklarera huset)? Har du något råd, Killensomvillhagrönafingrar? (kunde du inte hittat en kortare signatur

)
/undrar Gunvor