Jag känner bara till Lobo som äppelsort, men det kanske finns plommonsort med det namnet också.
Om man inte djupgräver en rabatt ständigt och inte konstgödslar så är det ur trädens synpunkt ett bra ställe. Där luckras jorden, kanske kogödslas någon gång regelbundet under lång tid, och kanske vattnas det då och då också. Titta på fruktträden på Skansen som står mitt i grönsaksodlingarna - superb tillväxt utan att vara stressade. Till och med kräftsår övervallar pga den höga tillväxten (tillväxt på träd sker både på längden och bredden, dvs årsringsvis).
Ett aber kan vara att man inte är villig att så småningom anpassa växtligheten i rabatten efter att det blir lite skuggigt när trädet växer upp. Så är det delvis på Skansen också, kronorna är hårt inhållna för att släppa in ljus på markodlingarna och det förkortar livslängden på träden.
Ett annat aber kan ju också vara att man inte kan plocka frukten, men det tycker jag man kan läsa ganska enkelt genom att lägga en och annan sten i rabatten som man kan stå på runt om trädet.
--------------------
|