Jag tänker inte titta på denna film. Jag har redan sett på tv (senast häromveckan) hur man tvångsmatar gässen med majs i sydfrankrike för att de skall få den mjälla fina feta levern som uppskattas av så många. En reporter frågade en bonde varför inte gässen kan få picka i sig majsen i egen takt. "Det skulle ta för lång tid" var svaret. Bonden föder naturligtvis inte upp gässen för att det är kul utan för att leva av näringen. Har heller inte sett någon studie/rapport om att djuren vanvårdas (till skillnad mot kalvtransporterna).
Jag försvarar inte metoden men måste ändå fråga: är det metoden eller skälet till matningen man skall protestera mot? Människor tvångsmatas ibland och det ser vi inte som tortyr utan som ett sätt att hålla människan vid liv. Det måste alltså vara skälet man skall protestera mot. Att folk äter gås- eller anklever i sådana mängder att man måste tillgripa tvångsmatning för att få fram "produkten" snabbt.
Djuren ser inte ut att lida därför tycker jag att tortyr är ett alltför starkt ord att använda. Men man kan tycka att metoden är ovärdig. Precis som när föräldrar övermatar sina barn så att dessa blir alltför tjocka.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|