Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anklever = tortyr, skriv på!
          Boxer
          Inlägg 06-08-2007, 16:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Här är en vidrig film om hur man framställer foie gras, d.v.s anklever. Jag har skrivit på och hoppas på snabbt förbud. Gör det du också!

getactive.peta.org sad.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bee
          Inlägg 07-08-2007, 13:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag tänker inte titta på denna film. Jag har redan sett på tv (senast häromveckan) hur man tvångsmatar gässen med majs i sydfrankrike för att de skall få den mjälla fina feta levern som uppskattas av så många. En reporter frågade en bonde varför inte gässen kan få picka i sig majsen i egen takt. "Det skulle ta för lång tid" var svaret. Bonden föder naturligtvis inte upp gässen för att det är kul utan för att leva av näringen. Har heller inte sett någon studie/rapport om att djuren vanvårdas (till skillnad mot kalvtransporterna).

Jag försvarar inte metoden men måste ändå fråga: är det metoden eller skälet till matningen man skall protestera mot? Människor tvångsmatas ibland och det ser vi inte som tortyr utan som ett sätt att hålla människan vid liv. Det måste alltså vara skälet man skall protestera mot. Att folk äter gås- eller anklever i sådana mängder att man måste tillgripa tvångsmatning för att få fram "produkten" snabbt.

Djuren ser inte ut att lida därför tycker jag att tortyr är ett alltför starkt ord att använda. Men man kan tycka att metoden är ovärdig. Precis som när föräldrar övermatar sina barn så att dessa blir alltför tjocka.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Boxer
          Inlägg 07-08-2007, 16:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Bee @ 07-08-2007, 14:17) *
          Djuren ser inte ut att lida därför tycker jag att tortyr är ett alltför starkt ord att använda. Men man kan tycka att metoden är ovärdig. Precis som när föräldrar övermatar sina barn så att dessa blir alltför tjocka.

Om du skulle se denna filmen, så skulle du inte tveka att använda ordet tortyr. Jag lovar!

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          KURT
          Inlägg 08-08-2007, 06:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Boxer @ 07-08-2007, 16:37) *
          Om du skulle se denna filmen, så skulle du inte tveka att använda ordet tortyr. Jag lovar!

Man kan ju föreställa sig hur det skulle uppfattas om man matade t ex kor eller grisar på samma sätt!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon