CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 19:02)

Nu har jag fått igång Spy-bot och skannat datorn. 5 spionprogram hittades och avlägsnades. Det var inga större problem att få igång det efter att ha läst ordentligt och gjort alla få inställningar. Min mentala nivå igår var nog att jag bara kunde klara EN sak åt gången, typ "tryck på denna knapp" och så 15 pilar mot den. Härdsmälta mellan öronen pga värmen troligen.
Annars tycker jag Windows 98 funkar bra. Ok, ibland låser det sig men återstartsknappen finns inom räckhåll. Annat var det när jag började med PC, då var DOS 3.20 standard. Fördelen med ett gammalt operativsystem är att ingen virusmakare tillverkar virus för såna gamla program. Det är lugnt och stilla för det mesta på teknikvågens baksida. Allt kan jag inte köra, Ad-aware t.ex, men det kan jag leva med.
Fö såg jag på Post och telestyrelsens hemsida att man hittat ett säkerhetshål i Firefox. Ingen kommer undan nätpiraterna.
Dra upp huvudet ur rabbaten och skaffa genast en ny dator med modernare operativsystem

Windows 98 fungerade inte ens bra när det lanserades. Inte heller millenium. Attackytan på dessa gamla operativsystem och dess applikationer, gamla buggar som inte patchas mm är lika stort som 20 poäng på en 10 poängsskala.
Crackerz runt om i världen använder okunniga/dumma ovetandes användares datorer, med dumma menar jag folk som envisas köra med gammal skit "för de funkar juh, går lite slött och kraschar men va dådå?", dessa datorer agerar bla som "zombies" utan er vetskap och används till att slå ut myndigheters /företags servrar och nätverk, bland annat är en populär sak att attackera internets Root-servrar med sådana datorer. Och det finns ingen "spy boot" som hjälper mot det.
www.dell.se har billiga datorer och där kan du strax beställa den med linuxinstallerat också.
"Annars tycker jag Windows 98 funkar bra. Ok, ibland låser det sig men återstartsknappen finns inom räckhåll"
Säger väll allt.
Hoppas du sitter på modem, då är ju iallfall skadan marginell....
*Kanske inte borde klaga, du förser ju mig med jobb

*