Förskollärarna, som tydligen brukar tjäna 23000 enligt ett exempel jag hörde idag, ska få 250kr i skattesänkning. (De som tjänar lite mer får lite mer i sänkning, detta av skattetekniska orsaker som enligt alla naturlagar är omöjligt att ändra på. Samma naturlagar bestämmer även att alla lönehöjningar ofelbart måste bli större för den som redan tjänar mycket).
Detta ska betalas genom att folk som idag får diverse (välfärds)bidrag ska få mindre bidrag. Om jag tolkade vår statsminister rätt i TV. Inget sades om att företag eller rika skulle vara med och betala genom skattehöjningar, minskade subventioner eller minskade bidrag.
Jag ger gärna fan i en skattesänkning (som i mitt fall blir under 250kr/månad) om den ska betalas av min förtidspensionerade granne, av en kompis som nu ska bli av med sjukpenningen, och av min arbetslösa skolkamrat.
Dessutom yrades lite om att de där 250kr skulle få lågavlönat folk mer motiverade att arbeta mer. Antar att förskollärarna arbetar för lite, enligt Reinfeldt. Kanske dags att införa en 50-timmars arbetsvecka?
Redigerat av Pirum: 11-08-2007, 20:02