CITAT (KURT @ 10-08-2007, 08:56)

Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT och alla kan använda koden fritt för att utveckla egna varianter. Men det finns många "färigpackade" Linuxsystem (t ex
Ubuntu), som man bara kan stoppa i CD/DVD/USB porten och köra (ja man behöver faktiskt inte ens installera det på datorn om man inte vill!). De kommer färdigt med grafiskt gränssnitt och alla de vanligaste programpaketen, Firefox, OpenOffice, Spel, Mailprogram etc .
De är också lättare att komplettera med med nya program än t ex Windows. I Windows måste man leta reda på och ladda ner ett program för att installera det, det slipper man i t ex Ubuntu, man söker bara efter det program man vill instalera och väljer det så installeras det automatiskt, och man får automatiskt alla ev extra program och bibliotek som kan behövas för detta program.
När det gäller bankerna så vet jag FORTFARANDE inte en enda bank som särbehandlar Firefox. Banken kollar noga vad för Web-browser du har och är den godkänd så är det OK.
SEB skriver tex:
"För att använda våra internettjänster behöver du modernare versioner av de vanligaste webbläsarna. Vi rekommenderar de här:
För pc Internet Explorer version 6 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare
För Mac Safari version 1 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare"
Men snälla Kurt. Du pratar fortfarande om internetbanken huvudsakligen avsedd för privatpersoner. Visst de har numera även andra webläsare godkända. Men jag pratar om överföringsprogram för leverantörsbetalningar till bankgirot med kryptering godkänd av riksrevisionsverket. Och då är bara enbart winows godkänt. Åtminstone den varianten som jag använder.
Men det spelar egentligen ingen roll. För de administrativa program jag änvänder mig av fungerar inte med firefox. Så varför ha två webläsare för. Jag har provat firefox och slängt ut det igen pga av att jag inte kunde säkerhetkopiera min mail vilket är viktigt för mig.
Jag har en speciell dator öppen dygnet runt som bara tar emot fax. PÅ den finns linus installerat och det är stabilt och bra. Men vad farao. Fullkomligt obegripligt och ifall datorn av någon anledning behöver startas om så måste jag be om hjälp. Tro mig. Man blir så himla trött när man är beroende av att ha tillgång till grejorna och måste be en tonåring som ska spela klart först och kommer om sex timmar när jag behöver se min fax nu. Så nu skall även faxfuntionen in i den nya servern och det kommer ingen linux dit för jag måste kunna hantera skiten själv och vara oberoende.
Det jag egentligen vill säga är att jag är lite uttråkad av alla kommentarer om att man borde ha linus och att linux är så himla bra ( det kanske det är) när ändå inte programmakarna tycker att det är ide att satsa på andra operativsystem för att marknaden är för liten.
Man är mer eller mindra idiotförklarad om man använder windows. Men man har faktiskt inget val. Det kan man väl diskutera däremot varför man inget val har.