CITAT (Bettson @ 09-08-2007, 23:40)

Kära värld.... du låter precis som min son. Linux, linux, linus, firefox.............
Linus är väl jättebra om man är en riktig hacker och har haft tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Men det har inte alla, i varje fall inte jag.
Och mac.......... skitbra om man vill vara i sin egen välrd. Är man enbart macanvändare så är man utestängd från mycket.
Och många viktiga ställen man ska in på är inte godkända för firefox.
Men nog håller jag med dig om att man behäver modern programvara till en viss gräns. Gränsen går vid Vista. Där sätter jag stopp eftersom den fortfarande inte är kompatibel med många program jag använder mig av.
Så det är nog inte så lätt alla gånger.

Låter som du är full av fördom snarare!
Det handlar självklart inte om att vara hacker eller inte, det handlar kanske för dig att lägga ner en 2 timmar till att tiita runt i systemet, gärna då med hjälp av din son, som ju verkar ha koll linux

Lovar att han kommer tycka det är kul att få visa dig linux

och när han blivt duktigt kan han pm:a sitt cv

Jag kör mac privat. Funkar skitbra! Känner mig inte det minsta utestängd snarare tvärtom, världens modernaste OS, snyggt gränssitt som faktiskt underlättar och gör mitt arbete lättare samtidigt som man lyckats göra systemet säkert, mycket tack vare dess bakgrund i "unix".
Min dator är mitt arbetsredskap, jag kan inte ha en dator som kraschar, betar sig konstigt, inte låter mig se vissa webbsidor, inte låter mig arbeta på ett effektivt sätt så att säga. Jag använder mig främst av program som man brukar kalla för "Opensource" vilket oftast innebär samma licens som firefox, dessa finns ju också oftast för alla plattformar, från linux till win.
Microsoft följer inte heller div. verdertagna standarder som använts vilket faktiskt är riktigt jävla dåligt och en riktigt stor anledning till att inte använda sig av deras system, företag ska inte få göra som de själva vill

CITAT (KURT @ 10-08-2007, 08:56)

Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT och alla kan använda koden fritt för att utveckla egna varianter. Men det finns många "färigpackade" Linuxsystem (t ex
Ubuntu), som man bara kan stoppa i CD/DVD/USB porten och köra (ja man behöver faktiskt inte ens installera det på datorn om man inte vill!). De kommer färdigt med grafiskt gränssnitt och alla de vanligaste programpaketen, Firefox, OpenOffice, Spel, Mailprogram etc .
De är också lättare att komplettera med med nya program än t ex Windows. I Windows måste man leta reda på och ladda ner ett program för att installera det, det slipper man i t ex Ubuntu, man söker bara efter det program man vill instalera och väljer det så installeras det automatiskt, och man får automatiskt alla ev extra program och bibliotek som kan behövas för detta program.
När det gäller bankerna så vet jag FORTFARANDE inte en enda bank som särbehandlar Firefox. Banken kollar noga vad för Web-browser du har och är den godkänd så är det OK.
SEB skriver tex:
"För att använda våra internettjänster behöver du modernare versioner av de vanligaste webbläsarna. Vi rekommenderar de här:
För pc Internet Explorer version 6 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare
För Mac Safari version 1 och senare
Mozilla Firefox version 2 och senare"