Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Paprika och små bruna skalbaggsaktiga kryp?
          embee
          Inlägg 12-08-2007, 13:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 5 882

Behöver hjälp med att identifiera ohyra i mina paprikasticklingar.

Satte gula paprikafrön i jord efter att den goda paprikan inmundigats. När de små sticklingarna var tillräckligt stora för att planteras i större krukor åkte de i jord och ut på balkongen.

Häromdagen upptäckte jag små ca 2 mm stora skalbaggsaktiga bruna kryp som sätter sig främst i toppen av plantorna, dvs där bladverket grenar sig högst upp. De kryper ner i bladverket. Eftersom det är första året jag testat att plantera paprika är jag något konfunderad.

Letade här i forumet men vet ju inte riktigt vad det är jag har i växterna så jag hoppas på hjälp confused.gif
          Kan också säga att jag låtit jorden torka ganska rejält för att jag helt enkelt glömt att vattna whistling.gif

Hoppas någon kan hjälpa mig med både ohyresidentifiering och hur jag får bort dem...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          embee
          Inlägg 13-08-2007, 12:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 5 882

Jag läste att bärfisar just kallas fisar för att de luktar illa. Kan inte påstå att jag känt nån "fis"lukt. Hur kan jag kolla om de luktar eller inte? blush.gif

Kan såpavatten göra nån skillnad i kampen mot bärfisen? Eller måste man norpa dem för hand? Har inte kunnat se några löss på paprikaväxterna så just nu känns det inte som om det är några "goda" kryp... Vill helst att det ska finnas iaf en liten chans för paprikorna att bära frukt.

Tittade på bilder av bärfisar och de kommer i alla möjliga former. Vad som är annorlunda med mina exemplar är att framdelen är mörk. Skulle tro att ungefär 1/4 del av kroppen är mörk, resten brun. Det är ju inte det enklaste att se de ordenligt när de är så små. Dessutom är min digitalkamera vid det här laget gammal och jag kan inte längre använda närgränsen som förut.

Om någon har en aning tar jag tacksamt emot råd och tips smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon