CITAT (KURT @ 13-08-2007, 08:38)

Men framför allt är det väl viktigt att vara öppen. Jag har sett så många som antingen inte kan tänka sig att prova något nytt (och det handlar inte bara om datorprogram!), eller provar något nytt med inställningen att allt skall se och fungera likadant som innan. Då hjälper det oftast inte ens att man kanske får en massa nya bättre funktioner, om man har inställningen att allt skall se likadant ut.
Jag håller inte riktigt med dig. Jag säger inte att du har fel, men jag håller inte med dig.

Man kan diskutera hur mycket som helst om vilket som är bäst av Windows och Linux och ingen kommer att vinna, men jag tycker att det är viktigare att se till användaren än till det tekniska. Ett av grundkraven tycker jag förstås är att man har ett hyfsat modernt operativsystem. Att sitta och jämra sig och klaga över att "mitt Windows ME fungerar inte som det ska" eller "Det är så svårt att hitta bra grejer med Win98-stöd" tycker jag är på samma snedvridna skala som att beklaga sig över att "OKQ8 inte har oljefilter till min Cadillac -67". Har man något äldre än Windows XP får man antingen bta i det sura äpplet och se glad ut eller byta det som behövs.
Men nu till punkten där jag inte håller med dig. Jag är en hyfsad datoranvändare efter att ha arbetat med datorer i 15 år och använt datorer sedan -78. Jag kan bygga mina egna maskiner och en del av mitt företagande går ut på att hjälpa folk som har lyckats köra sina maskiner i botten genom otur, klantighet eller att de inte vet bättre. Jag skulle säkert kunna gå över till Lunix och jag skulle troligtvis bli nöjd så småningom också, men varför ska jag? Jag och många andra vanliga användare kan Windows och vi har redan programmen som fungerar. Varför ska jag ens överväga att börja om från början både vad gäller operativsystem, kunskaper och program?
Linux fungerar och har blivit betydligt mer lättanvänt genom åren, men det är fortfarande inget för vanliga användare som inte antingen har ganska grundmurade datorkunskaper eller är fasligt äventyrliga och klarar sig utan sin dator några dagar eller veckor ifall något skulle "gå åt varmare trakter" och man måste hitta en annan dator för att kasta sig ut på internet och jaga lösningar i forum som driftiga hemanvändare har hittat.
Linux i olika varianter knappar in på Windows när det gäller andelen användare (inte lika mycket om man ser till hemanvändare som om man inkluderar företagsanvändning) men Windows har fortfarande ett enormt försprång. Anledningen? Inte beror det på att Windows är perfekt för det är det verkligen inte, men Windows erbjuder en miljö som folk känner igen, program som folk har använt förut och känner igen sig med och om något skulle gå fasligt galet brukar det alltid finnas en granne eller släkting eller kompis som kan hjälpa till. Använder man Linux blåser det fortfarande ödsligt på datorstäppen när man behöver hjälp och inte vill betala dyra pengar för hjälpen.
CITAT (Bettson @ 13-08-2007, 09:02)

Men det som irriterar mig är linuxfreakens idiotförklaring av windowsanvändare, alla självklara påståenden om att det funkar problemfritt när världen är lite större.
Äsch, de vill bara skryta över att de har mer fritid att lära sig nya saker, har en flock IT-supportkillar ett gratis telefonsamtal bort och är intelligentare än vad vi vanliga användare kan uppbåda.
Redigerat av Fizzgigg: 13-08-2007, 14:46
It's not the years, honey, it's the mileage.