Linux är inte dåligt, men för de flesta är det fullständigt obegripligt av den enkla anledningen att de flesta inte vill eller har tid att sätta sig in i ett helt nytt operativsystem och ett helt nytt sätt att tänka när det gäller datorer. Det är inte särskilt enkelt att sätta sig in i om man är helt ny på datorer. Det är ännu svårare om man dess emellan ska jonglera med fritid, familj, jobb och annat ansvar. Det är här Windows har en stor fördel: det är enkelt och det finns nästan garanterat någon som kan hjälpa till om det skulle behövas. Användaren får helt enkelt tid över till sådant som är roligare istället.
Jag har jobbat som systemadministratör i kommunal, statlig och offentlig regi i över tio år innan jag sadlade om och skulle nog vilja vara så fräck så att jag påstår att Linux har mycket kvar att lära sig av Windows när det gäller enkelhet, användarvänlighet och pedagogik. Suse gjorde ett tappert försök men det blev aldrig mer än just ett försök eftersom ingen ville installera det.
Till och med Open Source-flaggskeppet Apache har tappat enormt mycket till kommersiella programvaror (Läs: IIS) och en gissning är att det är just service och support det hänger på. Även om det finns hur mycket som helst att läsa, LDP är ett utmärkt exempel, så gäller det ju att ha ett hum om vad man letar efter innan man börjar leta. Visst finns det företag som säljer just sådan support, men inte billigt. När det gäller företag, och i synnerhet små företag, är det extremt viktigt att det mesta av kompetensen finns i förtaget. Skulle det hända något är det viktigt att allt börjar fungera snabbt och att felet blir avhjälpt för en så liten kostnad som möjligt.
Här har nya versioner av Windows (Läs: Vista) något de är väldigt bra på. Det krävs ganska mycket nu för tiden för att en dator ska haverera fullständigt och gör den det lämnar den klara besked om vad det var som hände. "Kernel Panic, trying to recover" säger inte lika mycket tyvärr. Nio gånger av tio räcker det att starta om Windows så löser datorn problemet själv, om man inte lyckats ställa till det ordentligt förståss.
Jag formaterade mina Linuxmaskiner för några år sedan och lät Windows ta över sådant som jag aldrig trodde jag skulle låta windows köra, som webserver, dns, dhcp och databas. Jag ångrar inte det en sekund och jag saknar inte Linux det minsta.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|