Jag har också, av och till, bekymmer med skällande hundar.
Våra egna!!
Jag vill bara ge er en annan syn på det här problemet
Första gången det hände bodde vi i ett hus med vidbyggt garage. Vidbyggt med garaget hade vi ett förråd, som vi inredde till "hundrum", med hundgård utanför och "kattlucka" så att hundarna kunde gå in och ut som de ville.
När vi jobbade hade hundarna bara tillgång till hundrummet och hundgården. När vi var hemma hade de tillgång till det + hela huset. Sov gjorde de i min säng
En fredagkväll går vi och lägger oss, i lugn och ro, allihop... jag hinner bara somna så far hundarna ut i hundgården och skäller som tok. Jag hämtar in dem (och bråkar rejält på dem) Går och lägger mig, hinner nästan somna, så hör jag hur det smäller i luckan och hundarna börjar vrålskälla igen... och jag ut (nu är jag riktigt ilsk) Det här händer en gång till, men då stänger jag dörren till garaget så att de inte kommer ut längre.
På lördag-morgon när jag kliver upp och sätter på kaffe, tittar jag ut genom köksfönstret

Det ligger en ren och sover precis bredvid hundgårdsgallret!! Tror jag att hundarna fick fri-spel!
DÅ småskrattade jag åt det, jag skrattade mindre på måndag när gubben kom hem från jobbet och berättade att NÅGON anmält oss till Miljö- och hälsoskyddskontoret för att våra hundar störde på natten
Jag hade förstått det bättre om vi brukade ha vilda fester var och varannan helg... men det här var första gången på gott och väl 7 år som vi störde nån
Om vi nu inte räknar oljudet från den bensindrivna gräsklipparen, men den brukar vi inte dra igång förrän efter lunch....
Det här är många år sedan och skällande hundar har inte varit ett problem för oss, förrän i sommar. Vårt sovrum ligger på övre plan och det blir hiskeligt varmt på sommaren. Efter några nätter då jag hört hur hundarna flämtat i hettan förslog jag att vi skulle låta hundarna sova i hundgården ist. Här har de inte möjlighet att komma in i huset, men de har "hundrum" lagom svalt och bäddat med duntäcken så att de ska kunna ligga skönt (Jo det är sant, de har duntäcken att ligga på

)
Halv 4 väcker de mig... vrålskällande... tidningsbudet kom
Det är inte lätt att vara hundägare
Stör grannens hund dig, är det mycket sannolikt att de även stör ägarna. Och att ägarna gör allt de kan för att få tyst på djuren.
Själv överväger jag att flytta ännu längre ut i skogen.
Jag tror att jag skulle sova bättre om jag var tvärsäker på att våra hundar bara stör oss, men bara tanken att risken finns att de ringer från Miljö och hälsoskyddskontoret igen, får mig att bara sova med ena ögat