|
|
 |
Svar
Netha
|
09-08-2007, 20:53
|
Gäster

|
linusm... inte tror du väl att de flesta användarna är smådumma... för de har ju Windows Det gäller för alla att ha fungerande brandvägg och virusskydd som dagligen uppdateras.
|
|
|
|
|
09-08-2007, 21:03
|
Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 11 813

|
CITAT (Netha @ 09-08-2007, 21:53)  linusm... inte tror du väl att de flesta användarna är smådumma... för de har ju Windows Det gäller för alla att ha fungerande brandvägg och virusskydd som dagligen uppdateras. Nej, det gör jag inte.  Jag har inget emot windows eller de som använder sig av det. Men det är stor skillnad som redan har påpekats mellan windows versioner. I jämnförelse mellan windows 2000 och 98 läcker 98an som ett såll. Mellan Windows 2000 och XP läcker 2000 som ett såll. Varken 98 eller windows 2000 supporteras av microsoft längre, så snälla byt. Är ekonomin ett problem så skicka pm, så hjälper jag gärna på ett eller annat sätt.  Brandvägg och virusskydd är en bra början, men inte tillräcklligt.
--------------------
|
|
|
|
|
09-08-2007, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (linusm @ 09-08-2007, 22:03)  Nej, det gör jag inte.  Jag har inget emot windows eller de som använder sig av det. Men det är stor skillnad som redan har påpekats mellan windows versioner. I jämnförelse mellan windows 2000 och 98 läcker 98an som ett såll. Mellan Windows 2000 och XP läcker 2000 som ett såll. Varken 98 eller windows 2000 supporteras av microsoft längre, så snälla byt. Är ekonomin ett problem så skicka pm, så hjälper jag gärna på ett eller annat sätt.  Brandvägg och virusskydd är en bra början, men inte tillräcklligt. Kära värld.... du låter precis som min son. Linux, linux, linus, firefox............. Linus är väl jättebra om man är en riktig hacker och har haft tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Men det har inte alla, i varje fall inte jag. Och mac.......... skitbra om man vill vara i sin egen välrd. Är man enbart macanvändare så är man utestängd från mycket. Och många viktiga ställen man ska in på är inte godkända för firefox. Men nog håller jag med dig om att man behäver modern programvara till en viss gräns. Gränsen går vid Vista. Där sätter jag stopp eftersom den fortfarande inte är kompatibel med många program jag använder mig av. Så det är nog inte så lätt alla gånger.
|
|
|
|
|
11-08-2007, 07:39
|
Medlem

|
CITAT (Bettson @ 09-08-2007, 23:40)  Kära värld.... du låter precis som min son. Linux, linux, linus, firefox............. Linus är väl jättebra om man är en riktig hacker och har haft tid att sätta sig in i hur allt fungerar. Men det har inte alla, i varje fall inte jag. Och mac.......... skitbra om man vill vara i sin egen välrd. Är man enbart macanvändare så är man utestängd från mycket. Och många viktiga ställen man ska in på är inte godkända för firefox. Men nog håller jag med dig om att man behäver modern programvara till en viss gräns. Gränsen går vid Vista. Där sätter jag stopp eftersom den fortfarande inte är kompatibel med många program jag använder mig av. Så det är nog inte så lätt alla gånger.  Låter som du är full av fördom snarare! Det handlar självklart inte om att vara hacker eller inte, det handlar kanske för dig att lägga ner en 2 timmar till att tiita runt i systemet, gärna då med hjälp av din son, som ju verkar ha koll linux  Lovar att han kommer tycka det är kul att få visa dig linux  och när han blivt duktigt kan han pm:a sitt cv  Jag kör mac privat. Funkar skitbra! Känner mig inte det minsta utestängd snarare tvärtom, världens modernaste OS, snyggt gränssitt som faktiskt underlättar och gör mitt arbete lättare samtidigt som man lyckats göra systemet säkert, mycket tack vare dess bakgrund i "unix". Min dator är mitt arbetsredskap, jag kan inte ha en dator som kraschar, betar sig konstigt, inte låter mig se vissa webbsidor, inte låter mig arbeta på ett effektivt sätt så att säga. Jag använder mig främst av program som man brukar kalla för "Opensource" vilket oftast innebär samma licens som firefox, dessa finns ju också oftast för alla plattformar, från linux till win. Microsoft följer inte heller div. verdertagna standarder som använts vilket faktiskt är riktigt jävla dåligt och en riktigt stor anledning till att inte använda sig av deras system, företag ska inte få göra som de själva vill  CITAT (KURT @ 10-08-2007, 08:56)  Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT och alla kan använda koden fritt för att utveckla egna varianter. Men det finns många "färigpackade" Linuxsystem (t ex Ubuntu), som man bara kan stoppa i CD/DVD/USB porten och köra (ja man behöver faktiskt inte ens installera det på datorn om man inte vill!). De kommer färdigt med grafiskt gränssnitt och alla de vanligaste programpaketen, Firefox, OpenOffice, Spel, Mailprogram etc . De är också lättare att komplettera med med nya program än t ex Windows. I Windows måste man leta reda på och ladda ner ett program för att installera det, det slipper man i t ex Ubuntu, man söker bara efter det program man vill instalera och väljer det så installeras det automatiskt, och man får automatiskt alla ev extra program och bibliotek som kan behövas för detta program. När det gäller bankerna så vet jag FORTFARANDE inte en enda bank som särbehandlar Firefox. Banken kollar noga vad för Web-browser du har och är den godkänd så är det OK. SEB skriver tex: "För att använda våra internettjänster behöver du modernare versioner av de vanligaste webbläsarna. Vi rekommenderar de här: För pc Internet Explorer version 6 och senare Mozilla Firefox version 2 och senare För Mac Safari version 1 och senare Mozilla Firefox version 2 och senare"
--------------------
|
|
|
|
|
12-08-2007, 17:33
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (linusm @ 11-08-2007, 08:39)  Låter som du är full av fördom snarare! Det handlar självklart inte om att vara hacker eller inte, det handlar kanske för dig att lägga ner en 2 timmar till att tiita runt i systemet, gärna då med hjälp av din son, som ju verkar ha koll linux  Lovar att han kommer tycka det är kul att få visa dig linux  och när han blivt duktigt kan han pm:a sitt cv  Jag kör mac privat. Funkar skitbra! Känner mig inte det minsta utestängd snarare tvärtom, världens modernaste OS, snyggt gränssitt som faktiskt underlättar och gör mitt arbete lättare samtidigt som man lyckats göra systemet säkert, mycket tack vare dess bakgrund i "unix". Min dator är mitt arbetsredskap, jag kan inte ha en dator som kraschar, betar sig konstigt, inte låter mig se vissa webbsidor, inte låter mig arbeta på ett effektivt sätt så att säga. Jag använder mig främst av program som man brukar kalla för "Opensource" vilket oftast innebär samma licens som firefox, dessa finns ju också oftast för alla plattformar, från linux till win. Microsoft följer inte heller div. verdertagna standarder som använts vilket faktiskt är riktigt jävla dåligt och en riktigt stor anledning till att inte använda sig av deras system, företag ska inte få göra som de själva vill  Nej jag är inte fördomsfull. Jag befinner mig i verkliga livet. Programvarorna som jag behöver i mitt arbete ( observera att arbete betyder att man försöker försörja sig och inte har datorn som något slags lekverktyg) inte varken är testade eller godkända för annat än Windows. Det innebär att jag inte kan använda något annat än windows. Det vore som att försöka köra bil utan bränsle man kommer inte speciellt långt. Det jag därmed säger är att jag är så f********t trött på dessa idiotförklaringar man får hela tiden om man använder sig av något annat än linux. Själv försöker jag jobba så helelektroniskt jag kan använder mig av mycket e-legitimationer. Bär med mig både på USB och på kort. Visst bankdosor funkar ju i alla system numera, men det är sämre med e-legitimationerna. Swedbank och Telia ska ju ha en variant för macanvändare men det finns begränsningar fortfarande. Och de kunder som jag har som macanvändare är det faktiskt lite kommunikationsproblem och det är ett problem för mig eftersom jag jobbar med mycket distanskunder. Nej jag är inte fördomsfull, men jag tror nog snarare att du inte har koll på alla marknadens programvaror och förstår att alla inte kan vara linuxfantaster av tvingande skäl. Om du förstod det så skulle du inte uttala dig så tvärsäkert. Så ramsan linux, linux, linux, firefox får mig fortfarande frustrerad. Jag måste ju ha tillgång till support också ifall något händer. Och är progamvaran inte godänd för linux( om den ens en gång fungerar ) och jag trots det använder mig av det, så får jag ingen support även om jag har serviceavtal på programmet.
|
|
|
|
|
13-08-2007, 18:47
|
Medlem

|
CITAT (Bettson @ 12-08-2007, 18:33)  Nej jag är inte fördomsfull. Jag befinner mig i verkliga livet. Programvarorna som jag behöver i mitt arbete ( observera att arbete betyder att man försöker försörja sig och inte har datorn som något slags lekverktyg) inte varken är testade eller godkända för annat än Windows.
Det innebär att jag inte kan använda något annat än windows. Det vore som att försöka köra bil utan bränsle man kommer inte speciellt långt. Det jag därmed säger är att jag är så f********t trött på dessa idiotförklaringar man får hela tiden om man använder sig av något annat än linux.
Själv försöker jag jobba så helelektroniskt jag kan använder mig av mycket e-legitimationer. Bär med mig både på USB och på kort. Visst bankdosor funkar ju i alla system numera, men det är sämre med e-legitimationerna. Swedbank och Telia ska ju ha en variant för macanvändare men det finns begränsningar fortfarande.
Och de kunder som jag har som macanvändare är det faktiskt lite kommunikationsproblem och det är ett problem för mig eftersom jag jobbar med mycket distanskunder.
Nej jag är inte fördomsfull, men jag tror nog snarare att du inte har koll på alla marknadens programvaror och förstår att alla inte kan vara linuxfantaster av tvingande skäl. Om du förstod det så skulle du inte uttala dig så tvärsäkert.
Så ramsan linux, linux, linux, firefox får mig fortfarande frustrerad. Jag måste ju ha tillgång till support också ifall något händer. Och är progamvaran inte godänd för linux( om den ens en gång fungerar ) och jag trots det använder mig av det, så får jag ingen support även om jag har serviceavtal på programmet. Antingen är du full av fördommar, förutfattade meningar eller bara envis  Jag har inte sagt att man är dum om man inte kör linux, kör inte själv linux - privat, bara det att det krävs mer av dig som användare i windows för att vara säker (och i detta fall allas våran säkerhet då "allas" våra datorer hänger samman) än det gör i linux. Och seriöst... Jag har antagligen mer erfarenhet av programvaror och operativssystem än du så kom inte hit och försök med att jag inte har koll på att "alla marknades programvaror" etc etc... Dessutom vet jag att du inte sitter på win98. Jag bad dig bara låta din son/dotter visa dig linux samt skicka sitt cv.... då kanske han hade kunnat få ett jobb... där han tjänat tillräckligt för att du ska slippa oroa dig för pensionen  Whatever...
--------------------
|
|
|
|
|
13-08-2007, 19:03
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (linusm @ 13-08-2007, 19:47)  Jag har inte sagt att man är dum om man inte kör linux, kör inte själv linux - privat, bara det att det krävs mer av dig som användare i windows för att vara säker (och i detta fall allas våran säkerhet då "allas" våra datorer hänger samman) än det gör i linux. Avancerat struntprat att det skulle krävas mer av användaren för att få Windows säkert. Har du ens installerat Vista? Försök igen. CITAT (linusm @ 13-08-2007, 19:47)  Och seriöst... Jag har antagligen mer erfarenhet av programvaror och operativssystem än du så kom inte hit och försök med att jag inte har koll på att "alla marknades programvaror" etc etc... lol
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
13-08-2007, 20:40
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 13-08-2007, 20:03)  Avancerat struntprat att det skulle krävas mer av användaren för att få Windows säkert. Har du ens installerat Vista? Försök igen. lol Har MS gjort installationen mer säker eller vart vill du komma? Att diskutera operativsystem är döfött och folk blir bara griniga på varandra så jag lägger heller ner än fortsätter detta meningslösa tjaffs. Go kväll!
--------------------
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Gossen Ruda Programmerare! Suck. 08-08-2007, 11:27 Mollis Börjar misstänka att jag har något skit i datorn o... 08-08-2007, 11:34 KURT Win98 är ju en del av Microsoft windows, inte kons... 08-08-2007, 11:37 Gossen Ruda Nja, skället gällde Spybot som kräver att jag skal... 08-08-2007, 11:40 KURT Nja, skället gällde Spybot som kräver att jag skal... 08-08-2007, 12:06 vindspel Jag har windows vista nu så det ser inte lika dant... 08-08-2007, 13:12 linusm För din och alla oss andras säkerhet ute på intern... 09-08-2007, 16:34 Pirum Tycker Windows har rimlig säkerhetsnivå nu (XP SP2... 09-08-2007, 17:16 Gossen Ruda Nu har jag fått igång Spy-bot och skannat datorn. ... 09-08-2007, 18:02 linusm Nu har jag fått igång Spy-bot och skannat datorn. ... 09-08-2007, 20:36   KURT Kära värld.... du låter precis som min son. Linux,... 10-08-2007, 05:31    Bettson Ja så var det för några år sedan men så är det int... 10-08-2007, 07:48      Bettson Antingen är du full av fördommar, förutfattade men... 13-08-2007, 21:33      Bettson Jag har inte sagt att man är dum om man inte kör l... 13-08-2007, 22:34       LadyG Tror att Bettson kom med en viktig synpunkt där, d... 13-08-2007, 22:46 Gossen Ruda Självklart finns det en brandvägg. Dessutom är nog... 09-08-2007, 21:04 Netha Det finns ett bättre sätt, konsekvent slänga alla ... 09-08-2007, 21:19 vindspel Självklart finns det en brandvägg. Dessutom är nog... 11-08-2007, 09:27 KURT Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT ... 10-08-2007, 07:56 Bettson Eftersom Linux är öppen programvara så finns ALLT ... 12-08-2007, 17:10 Ciczi Vad gäller ubuntu och enkelhet mot win 98 och bakv... 11-08-2007, 07:51 linusm Vad gäller ubuntu och enkelhet mot win 98 och bakv... 11-08-2007, 07:53 KURT Jag skulle inte kunna jobba UTAN Linux. Att vänta ... 13-08-2007, 06:11 Bettson Jag skulle inte kunna jobba UTAN Linux. Att vänta ... 13-08-2007, 07:32  KURT Så vad tycker du jag skall göra då?
Lägga ner arb... 13-08-2007, 07:38   Fizzgigg Men framför allt är det väl viktigt att vara öppen... 13-08-2007, 14:37    KURT Men nu till punkten där jag inte håller med dig. J... 14-08-2007, 07:40 Bettson Jamen Kurt, vem ska ge mog support då..... när det... 13-08-2007, 07:41 KURT Det finns kommersiell (och extremt mycket fri) sup... 13-08-2007, 07:44 Bettson Det finns kommersiell (och extremt mycket fri) sup... 13-08-2007, 08:02 LadyG Linux är inte dåligt, men för de flesta är det ful... 13-08-2007, 15:19 Fizzgigg Jag formaterade mina Linuxmaskiner för några år se... 13-08-2007, 15:28 KURT Linux är inte dåligt, men för de flesta är det ful... 14-08-2007, 07:47  LadyG Detta stämde nog bra till för ca 2 år sedan, men v... 14-08-2007, 22:41   KURT Det är fortfarande så det är, eftersom ytterst få ... 15-08-2007, 06:04    Fizzgigg Ja eftersom i princip alla PC man köper har Window... 15-08-2007, 10:08     LadyG Då får man väl gå till en riktig datorbutik (och i... 15-08-2007, 10:13 Gossen Ruda Tror att Bettson kom med en viktig synpunkt där, d... 13-08-2007, 21:42 vindspel Gossen ruda- Har du fått ordning på din dator? :co... 13-08-2007, 21:53 Gossen Ruda Gossen ruda- Har du fått ordning på din dator? :co... 14-08-2007, 06:49 Pirum Microsoft har en lång historia av att producera sk... 13-08-2007, 22:56 LadyG Men nu tycker jag att XP är ett tillfredsställande... 13-08-2007, 23:05  Bettson Då skulle du, när du har chansen, testa Vista. Det... 14-08-2007, 19:20   LadyG På vad sätt är vista bättre. Har inte härt annat ä... 14-08-2007, 22:58    Fizzgigg Det enda som kan störa mig ibland är Aero (själva ... 15-08-2007, 00:53     LadyG Högerklicka på Skrivbordet, välj Anpassa och klick... 15-08-2007, 10:03 Pirum Jag har installerat Vista på både min desktop-burk... 13-08-2007, 23:19
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|