Microsoft har en lång historia av att producera skit. Och att sno idéer från andra och lansera som sina egna. Det ger inte bra 'cred' ute i 'datorvärlden'.
Det är faktiskt inte så många år sedan Windows inte ens kunde köra flera program samtidigt (på ett vettigt sätt)

Jämfört med Unix, vanligt inom exempelvis universitetsvärlden, så var MS-DOS och Windows 3 allvarligt talat rena skämtet. Windows 95 fick en rejäl ansiktslyftning, Windows 98 tog ett par steg till, men om man var van vid UNIX eller nykomlingen Linux så var Windows ofullkomligt på många sätt.
Windows NT4 och Windows 2000 bättrade på säkerheten, men det var inte förrän 2001 i och med Windows XP som de flesta 'hemanvändarna' fick vettigt operativsystem. Detsamma gäller även Apple, som då introducerade OSX (byggt på UNIX) för konsumentmarknaden. Att Apple lierat sig med UNIX känns kul, då UNIX var rena motsatsen till Apples Macintosh på 80-talet . Eller tvärtom kanske, det var ju Macintosh som var begränsat.
Jag tror att mycket gammal (och berättigad) kritik till Microsoft och Windows är med även idag och formar de åsikter vi har om dem. Jag har länge hatat Windows och Microsoft innerligt - min första bekantskap med Windows var version 2, och min Commodore Amiga var så vansinnigt mycket bättre att det är ett rent under att inte fler förstod hur bra Amigan var...
Men nu tycker jag att XP är ett tillfredsställande operativsystem för hemanvändaren. Jag tycker inte ubuntu är enklare att installera eller använda.
Funderar på att installera en Linux-version igen, har ingen just nu, men min dator är för klen för att klara modern Linux känns det som...XP är snabbare till det mesta. :/