CITAT (Bettson @ 14-08-2007, 20:20)

På vad sätt är vista bättre. Har inte härt annat än skit om det och att det inte är kompatibelt med en massa program på marknaden.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men jag jobbar (som du säkert redan vet) som journalist och måste kunna redigera bilder med t ex Photoshop, skriva mycket text, hantera många olika filer osv osv. Det tog en halv dag att gå från XP till Vista, och det berodde mest på att jag valde den krångliga vägen (Jag ville göra själv, och hoppade över butikens val att förinstallera allt åt mig).
Jag har bara haft seriösa problem med ett program, och det irriterade mig förvisso riktigt duktigt men det påverkade inte min arbetsförmåga. (Programmet var ett spel, Sid Meier's Railroads) I övrigt har allting fungerat som det ska, allt ifråm att jag behöver kunna flytta filer till och från vår webserver, jobba med databas, synka USB-enheter (kameran t ex) och allt vad det nu är jag utsätter min dator för.
Fast jag sköter min dator också. Varje natt låter jag den köra scans, först en mot virus och sånt och efter det kör jag diskkeeper som flyttar runt och optimerar filerna åt mig. Eftersom jag har hyfsat stora hårddiskar tar det hela natten i princip. Jag uppdaterar datorn så fort jag kan, som du sa själv innan så ska man besöka Windows Update och uppdatera sitt antivirus ofta. Och jag öppnar aldrig bifogade filer från folk jag inte känner, jag tar inte emot material jag inte beställt. Eftersom jag dessutom inte förhandsvisar e-post som html utan rå text så behöver jag inte oroa mig för att förhandsvisningen skulle hämta hem något fult och macron är avstängda på min maskin tills jag behöver använda dem.
Jag har inte haft en enda riktig BSOD (Blue Screen of Death), jag vet ärligt talat inte ens om Vista kan göra en sån. Jag kan inte ens dra mig till minnes att jag skulle råkat ut för något annat än smärre idiotier med IE7, men det hade jag med XP också så det är inte Vistas fel.
Det enda som kan störa mig ibland är Aero (själva fönsterhanteraren i Vista), att det ska vara så flashigt och 'modern'. Jag gillar enkelhet och stilrena gränssnitt, men det går säkert att ställa om någonstans, jag har bara varit för lat för att leta
Fast visst, för några månader sedan var det några program som kunde fungerat bättre med Vista, men då behövde man ju bara byta till Kompatibilitetsläge (så att den emulerade XP sp2 för just det programmet, det fungerade alldeles utmärkt). Men nu när de utvecklarna tagit tag i saker och uppdaterat
sina program så fungerar det utmärkt.
Fast att program tillverkade av andra än Microsoft har problem är iofs egentligen inte Microsofts fel. De varnade i två år för att de höll på med Vista och erbjöd de som ville att ta del av hur de skulle kunna optimera sin kod för att fungera på Vista. Att de sen skiter i det och väntar tills efetr släppet är bara lathet, dumhet eller en olycklig kombination av båda. Att stora drakar som Adobe släppte sin Vista-patch till Photoshop i sista sekunden är på intet vis ursäktligt när de haft så lång tid på sig att skapa något bra. Men nu spårar jag kanske ur och leder iväg tråden på villovägar

Sen kan jag haft sagolik tur som inte haft några allvarliga problem med min dator alls. Men eftersom maken sitter på en identisk dito och inte heller haft några katastrofer eller små incidenter så... Ja, jag gillar Vista. Det har uppfört sig mer eller mindre exemplariskt hittils.
Jag återkommer när det skitit sig första gången, då kanske jag har en annan ton i skällan