Självfallet är vi föräldrar i första hand som är skyldiga till att våra barn uppfostras rätt.
MEN!!!!
Hur skall det gå till?
Från det barnen är högst 6år är det skolan som har hand om barnen större delen av den vakna delen av dygnet. Sedan oftast fritis eller dyligt och kanske någon annan fritidsaktivitet.
Jag förstår inte hur man som förälder då har en verkligt möjlighet att konkurera med/mot "fröken" MEN framför allt med/mot kompistrycket.
Det var lättare förr när inte data, fritis, tv-våld mm inte fanns och de flesta mammorna var hemma.... men bättre?? Det är nog inte många som vill tillbaka till den tiden.
(Jag känner faktiskt några familjer som VALT att mamman stannar hemma tills barnen blivit stora. All heder åt dem. Men det skall vara frivilligt)
Jag anser därför att det bör vara lättare för föräldrar att komma till tals i skolan. "Utvecklingssamtalen" i all ära, men åtminståne jag vet att det inte fungerar på många ställen.
Vi föräldrar skall inte gå in och peta på pedagogiken etc, men den är väl ändå bara en liten del av skolan.... denna tråd började om skolmaten....
Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ? Men bättre?
På gymnasiet i den kommun jag bor (gratis lunch) ser jag ofta SAMMA personer som går ut och äter på sta'n.... Hur de har råd vet jag inte, för det har definitivt inte jag.
Hoppas på många påhopp !!!!