Tillbaka till rubriken: Skolmat
Tydligen en het potais !!
[QUOTE]Posse Skickat den: 18-12-2003, 10:17
Medlem
Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 735
Medlemsnummer: 432
Medlem sedan den
27-11-2002
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2003, 08:36)
Varför skall skolmaten vara "gratis" ? Om föräldrarna fick ta ansvar för dessa pengar (öronmärkta givetvis) kanske situationen i matsalarna skulle se annorlunda ut. ?
Jag är inte bergsäker på hur du menar men det låter som att du kanske menar att skolmaten inte skulle skattefinansieras, utan att det istället skulle vara upp till var och en att att betala sin mat i skolan...?
Eftersom grundskolan är obligatorisk tycker jag det är självklart att de som tvingas gå dit även ska få mat.
Och självklart ska det serveras både god och nyttig mat, och under trevliga och ordnade förhållanden. Det ska givetvis inte få vara några "huggsexor" i skolmatsalarna. "
Självklart måste skolmaten vara skattefinnansierad!! (Åtmisntåne i grundskolan) Vi måste alla hjälpa till solidariskt.
Men om nu barnen INTE äter skolmaten (eller för mycket om det är pizza eller pannkaka) Vari består felet, och hur rättar vi till det. Att barnen MÅSTE äta sund kost och vid rätt tillfälle för att orka hänga med (blodsocker) hoppas jag att ALLA tycker/vet ??????
Vi som föräldrar KAN inte och SKALL inte vara med hela tiden i skolan och inte i "matbespisningen" heller. GÖR GÄRNA BESÖK!!!
Om vi föräldrar/vårdnadshavare själv fick bestämma, GIVETVIS TILLSAMMANS med våra barn, hur skall denna veckas lunchsituation se ut för mitt/vårt/mig barn.
Jag vet inte vad en skolmåltid kostar idag, men höftar till med 15:-/Portion ...

Rätta mig gärna om jag ligger helt utanför spelplanen!
Vill Kalle/Lisa äta blodpudding på måndag? Om han/hon inte vill det , kunde hon/han få en matkupong värd 15:- och gå ut "på stan" och äta. Inget för lågstadier kanske... men jag tror inte heller det är där det stora problemet ligger... rätt/fel??
Tänk dig själv: Din chef bestämmer vad du skall äta till lunch. Inte bara idag utan alla dagar!!!!! EN rätt!!!!
Innan nu, "vän av ordning", hoppar på mig och säger: "Att på våran skola får man minsann välja" eller "Ja men vi på landsbygden då?? Här finns inga restauranger" vill jag bara säga att
DET är PENGARNA som styr!! Om vi föräldrar kontrollerar pengarna, kan vi även bestämma mera över vad som skall serveras.
Dessutom vill jag INTE att skolmåltidspersonal skall ta åt sig av min kritik. JAG VET att de flesta av er gör så gott ni kan. men att det saknas ekonomiska resurser. (Jag har haft förmånen att jobba inom skolan som lärare , dels i mellanstadiet, högstadiet och på gymnasium. Och har besökt /och ätit på flera olika skolor. Inget "fel" på maten har jag sett, men visst, när jag går ut och äter har jag ALLTID valmöjlighet samt salladsbuffeer, och olika drycker....)
Mera påhopp!!!!!!