Håller med dig om det mesta Tesa men inte det där om att de som inte kan försörja sig själva har det bättre än de som stretar på själva. 78% av din inkomst som du får när du är sjukskriven kan ju inte vara mer än 100% ? Tjänar du sedan redan från början dåligt så blir det inte mycket i kronor och ören att leva på.
Om du får sjukersättning så får du 64% av din inkomst beräknat på vad du tjänat de senaste fem åren. Har du då varit sjukskriven länge så får du bara 64 % av 78% av din ursprungliga inkomst , alltså långt , långt ifrån 100%.
De som klarar sig bäst som sjukskrivna är , som vanligt , de med höga inkomster. Har de sedan så hög inkomst att de kommer över det tak som sjukkassan har så har de i regel en egen kompletterande försäkring som ger dem minst 80% av sin ursprungsinkomst.
Att dessuotm gå ut med i medierna att det är så många som fuskar med sjukskrivningar när det inte finns bevis för det tycker jag är för dj-ligt helt enkelt. Även de som säger att de vet folk som bara fuskar sig till sjukpenning tycker jag ska ta och tänka sig för. Vad vet man om t ex grannen som är sjukskriven ? Är du kompetent att avgöra om h*n är sjuk eller inte ? Jag skulle nog säga att det är bara avundsjuka som lyser igenom. Man tror att den personen har det så bra , så bra men vad vet man egentligen ? Det är inte som att vara fullt frisk och ha semester att gå hemma och vara sjukskriven , tro mig !
Redigerat av mamamaggan: 19-08-2007, 15:10
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|