Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109
... att finansiera skattesänkningar. Nu meddelas det att man inte längre får bli sjukskriven för utbrändhet/utmattningsdepression. Endast om man har betydande sömnsvårigheter så kan man få bli sjukskriven, men då högst 3 veckor
--------------------
They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558
Nu kom vi in på en annan sak tycker jag. I dag får/kan du inte som högutbildad neka att ta ett lågavönat jobb. Det är mycket rimligt tycker jag men vad jag menade är att om du har en studieskuld på 500 - 700.000 :- vilket inte är konstigt idag så ska du betala ett visst belopp per år oavsett vad du tjänar. Förut togs det hänsyn till om du hade låg inkomst.
Om du satsar på ett eget företag och det inte bär sig så går du antagligen i kk. Om jag inte har helt fel bestäms hur mycket du ska betala efter dina möjligheter att betala och du måste få så mycket kvar att du kan leva på de pengarna. Den regeln gäller inte om du ha studieskulder. Det finns de som har hamnat i den sitsen som får gå till socialen för att få hjälp för att kunna överleva. Så samhället tar med ena handen och skjuter till med den andra.
Om vi sedan återgår till den högutbildade som tar ett låglönejobb så finns det även ett annat scenario som blir konstigt. Om du innan haft ett jobb med hög lön så får du ju a-kassa efter den inkomsten. Så tar du ett låglönejobb och blir återigen arbetslös. Då får du a-kasseersättning efter den inkomst du haft senast. Nu har du ännu mindre pengar att leva på medan CSN fortsätter att kräva in sina pengar. Kanske inte så konstigt att man som högutbildad helst inte vill ta ett låglönejobb.
Tak finns redan i dag men en höjning av " lägstinkomst " skulle definitivt inte skada. Det skulle gynna en hel del , inte bara dem som har det sämst från början.