CITAT (mamamaggan @ 19-08-2007, 17:23)

Jo det finns det men då hade de redan innan sjuskrivning /arbetslöshet hög lön. Hur tänker du då ? Ska vi ha enhetlig lön för alla så att ingen tjänar mer än någon annan ? OBS! Nu ställer jag det som en fråga och inte för att reta upp dig .
Att basera lönen enbart på den tid man ägnar åt arbetet, och inte åt det arbete man utför, det behöver ju inte vara en dum tanke. Redan idag är det ju lite grand så, om jag flyttar 1000 lådor på lagret eller 1500 lådor så får jag ju samma lön. En rent prestationsbaserad lön är ju inte det vanligaste i Sverige, även om det finns.
Men, enhetlig lön är en jättesvår fråga, så det kan vi lämna därhän en stund.
Däremot tycker jag mycket väl att den ersättning man får från samhället vid sjukdom, arbetslöshet, när man blir förälder, pensioneras, etc kan vara lika för alla.
Varför ska person A ha mer än person B när de är hemma för brutet ben eller ont i ryggen? Varför ska rika och högavlönade G som kunnat spara på bankbok i alla år ha mer statlig pension än fattiga och lågavlönade T? De är väl lika pensionerade? Varför ska högavlönade fru D med rike maken E få mycket mer pengar när hon är hemma med barnet än lågavlönade fröken F? Är inte alla barn lika värda?
Nä, ta alla ersättningar via skattsedeln, ska någon sedan ha extra försäkringar så får det gå via vanliga försäkringsbolag, bekostat med egna (och skattade) pengar.
Redigerat av Pirum: 19-08-2007, 18:19