Jag förstår att det kan bli problem när oseriösa partier exempelvis delar ut valsedlar utan namn. Sådant fungerar ju inte, men det har ju inget med enbart SD att göra utan är ju ett problem med alla mindre partier som vill bli berömda över en natt...
Tydligen är det okej att skriva vad som helst om just SD. hade man skrivit likadat om miljöpartiet, vilket oxå är ett enfrågeparti, vilket liv det hade blivit....
Nån skrev att invandrare inte får kallas invandrare utan nysvenskar. Det var det fånigaste jag hört. Precis som om jag skulle flytta till japan och bli uppgörd när de kallade mig för "gaijin" vilket betyder just utlänning. Självklart hade jag accepterat detta då:
1) Det är inget rasistiskt eller diskriminerande eller olagligt 2) Det är JAG som är ny i detta land och får ta sederna dit jag kommer.
Så jag kommer även i fortsättningen både att ord och tal att använda ordet "invandrare"...
Åter igen, det är sådant som gör att folk röstar på SD...
Själv röstade jag inte på SD, men känner flera som gjorde det (vanliga barnfamiljs-medelsvenssons i vanliga förortsvillakvarter) och en av anledningarna till att de gjorde det är just många av (den förra) regeringens utspel och alla dessa fåniga skriverier från DO. Ex noggerglassarna, karlskronas välkomstskylt etc.... samt att de tycker det daltas för mycket med invandrarna samtidigt som de äldre och skolan knappt har några resurser alls. I en grannkommun var de skriverier angående elevernas böcker där sovjetunionen och östtyskland fortfarande fanns med. Inga pengar fanns att köpa nytt.....
Nu inser ju du och jag detta direkt inget med invandrarna i sig att göra... men det var såhär folk tänkte och resonerade. Man tänkte och undrade, varför finns det alltid pengar till att ta emot fler o fler invandrare när det verkar vara jättesvårt att få till ordentligt med resurser till äldrevården och skolorna. Hade regeringen öppet förklarat detta så hade intresset för SD och dess skräckpropaganda förmodligen sjunkit. Att de inte gör detta får mig att misstänka följande:
1) Invandringen kostar i verkligheten (direkt och indirekt) mycket mer pengar än vad man vågar gå ut med. Detta är ju självklart inte invandrarnas fel utan regeringens egen dumhet.
2) Man tror att man kan stoppa huvet i sanden så försvinner frågan från agendan.
Ju längre man mörkar detta desto mera bränsle till elden för SD. Det måste vara okej att prata om detta samtidigt som det är okej att prata om skola, vård och omsorg... detta är något som alla partier gärna diskuterar men så fort det dyker upp frågor om invandring, då är det ingen som vill vara med? Varför? Är det skräck för att man blir stämplad som rasist? I så fall är det ju något som är VÄLDIGT fel i samhället. Och det är något som vi i så fall har skapat helt själva och inte kan skylla på invandrarna.
Tror även att media har en väldigt stor del i detta. Kollar man på Efterlyst så är 90 % av brotten där begångna av "utlänningar", nog måste väl det finnas fler allvarliga brott som begås av svenskar? Eller? Inte undra på att många äldre blir misstänksamma och hatiska mot invandrare när snälle hasse aro berättar hur dumma de är och vilka elaka brott de begår. Flera på mitt jobb benämner numera efterlyst som "invandrarnytt"... undrar vad det beror på.
Vad är då summan av kardemumman? Jo att regeringen (oavsett färg) måste vara öppen, är det så att invandringen kostar samhället mer pengar att vi har råd med så erkänn det, det är ingen som blir arg. Låt istället resten av EU ta sitt ansvar! Då kommer SD garanterat inte ha så många sympatisörer, inte bland barnfamiljer och villaägare iaf. Har vi råd med den procentuellt sett väldigt stora invandring som sker, visa det då! Förklara varför det inte finns några pengar i kassan till vården och skolan, förklara att det inte är invandringens fel! Även det kommer att dämpa intresset för rasistiska och hatiska partier såsom NSF.
Så som man säger i ett berömt tv-program "the truth is out there..."
må väl Henrik
|