CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-08-2007, 11:14)

Mimmi, du skriver att Göran slår sin äng så sent som 1:a advent. Då får jag följande fundering: Är det bara avslaget hö som läcker näring om det får ligga kvar? Det måste väl bli ett visst näringsläckage även från hö som får vissna på rot?
Olle
Det är detta som gör mig lite fundersam. Slog lite gräs hemma igår och redan nu är det ganska mkt förna under gräset pga att örter och gräs har vissnat ned. Gräset blir svårare att slå och dessutom gödslar det marken. Känns som om många växter redan har blommat i år pga att värmen kom tidigt och nu står det bara och vissnar. Funderade på hur ettåriga ängsväxter reagerar på det? övervintrar de ettåriga som frö på marken eller som groddplantor??? Borde missgynna groende frön när det inte kommer ned ljus på sensommaren om gräset står kvar?
Men det är väldigt intressanta synpunkter som Göran hade. Det som är svårt är just att ser man till en grupp organismer så kan en skötsel vara optimal för dem men kanske missgynnar andra. Ska man gynna både flora och fauna så får man hitta en gyllene medelväg. Läste i broschyren
Ängar, som ingår i jordbruksverkets serie om biologisk mångfald i jordbrukslandskapet, att traditionell slåtter under normala år inföll mellan mitten av juli till början av augusti och jag tror att den regeln praktiseras mest. Skulle vara intressant och se om man har gjort någon jämförande studie med olika slåttertid?