CITAT (MimmiH @ 20-08-2007, 15:59)

Hej Olle, jag har funderat över detta sedan du ställde frågan. Intressant. Jag tror så här: Om man slår sent tex 1:a advent så vissnar ju höet ner. Men ju senare på säsongen det är desto proteinfattigare och därmed kvävefattigare är höet. Så jag tror att näringsläckaget från hö som får vissna ner naturligt blir mycket litet. Om man jämför med hö som man har slagit tidigare på säsongen så är ju det proteinrikare. Om det då får ligga kvar och förmultna så blir näringsläckaget större. Det är vad jag tror. Djurfoder som slås för sent är för proteinfattigt.
Men var tar kvävet (ur proteinet) vägen då om gräset vissnar ned innan man slår det??? Är det inte risk att det går tillbaka till marken då iaf? För man bort proteinrikt gräs från ängen så borde man göra ängen magrare på ett effektivare sätt. Samtidigt är det ett problem idag att kvävenedfallet många gånger är större än mängden kväve som forslas bort från ängen.
Om jag förstod det rätt så är Görans äng "konstgjord" den är anlagd på mager mark. Undra om resultatet hade blivit detsamma på en naturlig äng?