Kan det vara den här, Bettson??
Ur Julen av Falstaff Fakir (Axel Wallengren, 1865-1896)
Det är så gott som uteslutande i december, som julen kan firas, emedan julgranarna endast då finns att tillgå på torgen.
Den egentliga orsaken till julens firande är dock i grund och botten en liten bacill:
Bacillus Julicus, F.,
vilken fått ostört utveckla sig bortåt ett par tusen år.
Detta har jag upptäckt genom ett mycket stort mikroskop, och det är första gången jag offentliggör denna min vetenskapliga upptäckt.
Ingen skulle kunna ana att denna vid första pågloendet så täcka organism kunde åstadkomma så stora och genomgripande verkningar, som den gör. Vid mina studier av densamma har jag iakttagit följande:
Redan i slutet av nov. börjar julbacillen att vakna till sig ur sin årsdvala. Den smyger sig då ut och uppsöker sitt offer, som den genast angriper. Till att börja med märker patienten ingenting utan fortfar med sina dagliga och nattliga sysslor. Men snart nog gör bacillens verkningar sig förnimbara, och efter ett par dagars inkubation utbryter hos patienten en åkomma, som jag måste kalla julfebern, Februs Julicus, F.
Denna helsot yttrar sig alltid i en omisskännlig oro och brådska, patienten kan inte sitta stilla, han springer ut och in i butiker, köper utan att pruta (ett mycket svårt symptom!), förseglar små och stora paketer ---, (ett osvikligt tecken!), känner en sjuklig lusta att äta lutfisk, -----, skriker "god jul!" till höger och vänster och är fullständigt konfys i huvudet. Febern når alltid sin höjdpunkt den 24 december på aftonen, då patienten känner sig synnerligen sällskapssjuk; flera patienter plägar då sluta sig samman kring ett stort bord, de skrattar åt allting, --- knäcker sönder nötter, äter förfärligt mycket och slumrar slutligen in i en dov sömn, ur vilken de ofta rusar upp mitt i natten, d.v.s. vid 6-tiden på morgonen, då de springer till ett stort, upplyst hus, ---- sjunger unisont åtskilliga sånger och går därpå något förslappade hem.
Härpå börjar förbättringen, långsamt men säkert. Men för att återhämta krafterna måste patienten äta och dricka förskräckligt mycket en tre veckors tid. Därpå börjar i regel en del råd och maningar att ställas till patienten, i form av s.k. räkningar, och dessa recept plägar lugna den sjuke rätt märkbart. Sedan han erhållit ett tjogtal dylika recept, är sjukdomen hävd, och endast en viss märkbar nervositet sitter kvar i kroppen ännu en tid.
Detta är i korta drag julsjukans förlopp.
|