CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 13:19)

Men om man är uppfostrad så att nakenhet är något helt naturligt kanske man inte ens tänker tanken att någon kan ta illa upp om man springer runt naken i sitt eget hem.
Vi föds ju faktiskt nakna !
Jag tycker det är smått lustigt att argumentet: "Nakenhet är något naturligt" alltid förs fram i såna här diskussioner. Ja? Och? Självklart är nakenhet något naturligt eftersom vi alla föds nakna och är nakna under de kläder vi har på oss, men innebär det att vi kan knalla omkring nakna eftersom det är "naturligt"? Det finns mycket som är naturligt men som vi ändå inte gör offentligt. Ett ganska extremt exempel kanske: fisa och rapa. Det ÄR naturligt. Släppte vi inte ut den luft vi får i oss så skulle våra kroppar må dåligt efter ett tag, men inte går vi runt och fiser och rapar?! I vissa kulturer gör man det, varför gör inte vi det här?
Vi lever i en kultur där man faktiskt har kläder på sin kropp och inte rapar vid middagsbordet (i alla fall inte i mer "offentliga" sammanhang). Är det så galet? Vad folk gör innanför sina fyra väggar bryr jag mig inte det minsta om, men bjud inte in oss andra som inte vill bli inbjudna i det. Respekt och sunt förnuft! Vill du gå naken hemma GÖR DET för sjutton, men dra ned persiennerna så andra som kanske inte vill se slipper det. Enkelt.