Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vårt ansvar gentemot växterna, Vad tycker ni?
          Tingstäde
          Inlägg 19-12-2003, 13:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 276
          Medlem nr: 2 591

Mycket skrivs och talas i dessa dar om människans bristande hänsyn till och misskötsel av djuren. Vissa tar den konsekvensen att de slutar äta animalier, länsar minkfarmar osv. Vi har föreställningen att vi inte "bara" kan vålla djuren skada utan också lidande.
          Med hur tänker vi visavi floran?
          Vi försöker tillse att en del utrotningshotade arter får skydd osv. Ute i "den vilda naturen" ser vi mest växterna som en population medan vi trädgårdsfans ju får möjligheten att möta växterna på individnivå.
          Är växterna bara organismer vi visserligen kan vålla skada men inte lidande? Så länge vi inte direkt skadar "våra" växter är det OK att då delvis ringbarka, rotbeskära, konstavla osv? Var går gränsen för vad som är "rimlig hänsyn" visavi våra klorofyllspäckade vänner?

undrar Tingstäde

--------------------
          Bättre en spade i handen än 10 i boden.
          What doesn´t kill you makes you stronger.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Adri-Anne
          Inlägg 19-12-2003, 16:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

CITAT (Mariann @ 19-12-2003, 16:48)
          Jaa, djupa funderingar. Jag läste nått i Martinus kosmologi en gång för många år sedan nått om växter, men kan inte minnas just nu. Men det var nått i stilen med att äta växter är det "minsta mordet" man kan göra unsure.gif . Sedan kommer jag att tänka på att det sägs att man gjort undersökningar på växter, typ krukväxter att de "mår" växer bättre till Mozarts musik än hårdrock. Om det är sant har jag ingen aning om unsure.gif

[QUOTE]
          Jasså växterna också. Ja varför inte?
          Såg på TV om en bonde som spelade klassisk musik för korna, för då mjölkade dom bättre. biggrin.gif
          Undrar om det kan vara metusin för mina skamfilade krukväxter? sad.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon