Det är med rökning eller ickerökning är svårt, även om jag själv är ickerökare och kan ha problem av att folk röker i min närhet...Jag tycker att det är bra att man inte får röka inomhus på restauranger och andra nöjesställen, men ibland tycker jag att rökarna hetsas allt för mycket. Många är säkert väl medvetna om hur hälsovådligt det är med rökning, har vänner och anhöriga i sin närhet med rökrelaterade sjukdomar som KOL, cancer, hjärt-&kärlsjd, men vad jag förstått är det oerhört svårt att sluta röka...
Å andra sidan tycker jag att det ska finnas bestämmelser som skyddar ickerökarna från tobaksrök, och något jag tycker är helvidrigt, är när jag ser barnvagnskörande vuxna(läs:föräldrar!) med en pyrande fimp i handen!
Alltså, det handlar om hänsyn, att som rökare fråga om det är OK att man röker, och att som ickerökare stötta istället för trackassera rökare som ev vill sluta röka...Att det inte ska finnas något som heter rökpauser(i t ex arbetslivet), om det inte finns pauser för ickerökare...
Sedan finns det säkert orsaker till beslutet varför denna rökande granne inte kan röka på vissa ställen i sin trädgård...Det är lätt att läsa en rubrik/tidningsnotis rakt av, utan att se verkligheten runtikring, tror jag.
Hälsn
AnnA