Jag var rökare i 10 år och det var först när jag slutade som jag insåg vilken plåga det är för andra människor. Det finns ingenting som skulle kunna få mig att ta en cigarett igen, och det beror enbart på stanken.
Min svärfar, som är den värsta rökare som man kan tänka sig, är mitt stora irritationsmoment. Jag håller på att bli galen ibland - han tänder cigaretten när han ätit färdigt när vi sitter ute och grillar - vilket betyder att jag, som inte äter så fort, får ta en paus tills han rökt färdigt. Han har kol, ändå röker han. Idioti.
Min gammelmoster, med svår astma, röker ännu. Hon kan knappt röra sig, väger 37 kg, och får syrgas. Fast hon plockar bort syrgasen när hon tar en cigg förstås. Idioti.
Min mormor hade rökt i 40 år tills hon fick problem med lungorna. Nu har hon bara en 90% lungkapacitet på den ena och 30% på den andra. Hon slutade. Smart.
Min svärmor har rökt i 50 år, nu fick hon diagnosen kol. Hon slutade. Smart.
Jag och min sambo slutade innan vi fick några problem. Precis som mina föräldrar. Smarta.
Det finns inget försvar för rökare. Det är idioti, helt enkelt. Ni som är rökare bör sluta försvara er och släcka cigaretten för gott istället. Ni har slut på ursäkter, hänsynslösa som hänsynsfulla rökare, ändock rökare. Låter hårt kanske - men tala om för mig vad som överhuvudtaget är försvarbart med rökning! Inget!
|