I somras köpte vi en bensindriven grästrimmer till mej - en
Partner Kolibri II. Sambons röjsåg är en sån där stor, tung sak som man måste ha sele till och den är för tung för mej (jag är ganska klen). Jag ville ha något som jag kunde ta bort gräs och ogräs med på lite större yta.
Den är lätt och funkar toppen till gräs upp till 40-50 cm. längd. Sedan blir det lite svårare att slå, man måste öva in lite teknik för att inte gräset ska sno upp sej på trimmerhuvudet och orsaka stopp. Men jag har även klippt tunna hallonskott, hundkäx och liknande
lite grövre grejer men då går det åt mycket tråd! Jag kan absolut rekommendera den! Tänk på att man måste ha hörselskydd och skärm för ögonen, jag köpte en snygg grej där hörselskydd och skärm satt ihop - jag blev jättetjusig! Sen måste man ha långbyxor också för det gör rätt ont på benen annars när småflisor slungas iväg!
Angående eltrimmers så ska man nog ha en
mycket liten yta att trimma på, det blir
mycket sladd annars. De är heller inte lika starka som bensindrivna, funkar högst till lite gräskanter.
Sambon kollade även upp uppladdningsbara men det var verkligen inget alternativ! Man kan klippa typ 7 minuter sedan måste den laddas i fem timmar... bra om man är lat kanske....