Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förklara för mig...
          MrNorth
          Inlägg 27-08-2007, 09:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Hur fungerar budgetering kring alla kommunala och offentliga verksamheter nu för tiden? För hela tiden möts man av uppgifter som står i konflikt med varandra. Nu senast hörde jag exempelvis att Sverige har ett budgetöverskott, samtdigt som jag i lokalpressen läser att lärare och rektorer rasar över att det skall sparas 20 miljoner kronor på skolan och att man då får dra in hjälplärare, lokaler osv. Hur går detta ihop egentligen? Man hör likadant från vård och omsorg, de skall spara 18 miljoner för att klara budget. Nu läste jag att man skall dra in biståndet till flera länder, och då tänkte jag att bra, då kanske de pengarna kan skjutas till skola o vård så att det kan fungera som det ska. Eller vad skall man ha dessa biståndspengar till?

För mig är det som jag vill att mina skattepengar skall gå till:

* skola

* vård

* omsorg

* infrastruktur

Men i alla desa sektorer verkar det ju saknas pengar? Elever har böcker där östtyskland finns med, de gamla badas och luftas en gång i veckan och vägarna ser ut som kratrar. Tydligen har de som gjort budget inte samma prioriteringar som jag för pengarna verkar ju gå till helt andra saker? Eller är det jag som har missuppfattat allting helt och hållet? Är inte ovanstående punkter väldigt viktiga? Man blir bara så jäkla trött på att höra "spara, spara" hela tiden i pressen. Va fan vi har ju pengar det säger man ju själv, skjut in dem till ovanstående punkter så blir det frid och fröjd!! Vart tar mina skattepengar vägen?????

Henrik
          ps Bor i Karlskrona, hänvisar till BlekingeLänsTidning ds

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva-Helene
          Inlägg 27-08-2007, 13:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

På kommunal nivå så budgeteras skattepengarna var "avdelning" för sig. Om en sådan avdelning har ett underskott och en annan har överskott, så "kan" pengarna som blivit över från den ena avdelningen inte flyttas över och täcka den andra avdelningens underskott. Varför har jag inte den blekaste aning om! Någon annan som vet?

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-08-2007, 14:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Eva-Helene @ 27-08-2007, 14:48) *
          På kommunal nivå så budgeteras skattepengarna var "avdelning" för sig. Om en sådan avdelning har ett underskott och en annan har överskott, så "kan" pengarna som blivit över från den ena avdelningen inte flyttas över och täcka den andra avdelningens underskott. Varför har jag inte den blekaste aning om! Någon annan som vet?

Jo överskott kan överföras till nästa års budget och täcka ett underskott men det måste beslutas i fullmäktige ( vad jag har förstått iaf) ekonomichefen får inte bevilja sånt själv för fullmäktige fattar de övergripande besluten om ekonomin och budgeten.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 06:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon