Den såpnejlika jag menar är den höga dubbla, de blir kanske runt 60 cm hög. Dock ska man veta att den är ett veritabelt ogräs som sprider sig hejvilt. Det är inga problem att rensa bort dem ovanför jorden, men det skjuter nytt och den har rötter ÖVERALLT. Jag tog mest upp den för att jag inte har upplevt att pionen tycker illa om att få rötterna störda av den. Det är alltså ingen marktäckare. Jag vet att det ska finnas en lågväxande variant som du kanske hittat, men jag känner inte alls till den. Aubretian sår du lätt själv (den blommar först år två) och håller du ogräsfritt och planterar tämligen tätt så täcker den marken ganska snabbt. En annan trevlig marktäckare som finns i flera olika färger är mossflox, den ser doch ganska risig ut efter ett tag och föryngras genom att man klipper bort gamla grenar och låter den skjuta nytt. Andra alternativ du kan fundera över är smultron som inte revar sig, låga kryddörter som timjan till exempel, bellis. Det finns ju även trevliga ettåringar, men dessa måste du ju nyplantera varje år. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|