Jag har faktiskt en gammal pump (Fluval 2) som säkert passar utmärkt i ditt 50-liters akvarium. Jag ska kolla om den fungerar, i så fall skickar jag den gärna till dig. Att "börja i liten skala" med växter är ett alltför vanligt nybörjarfel bland akvarister. Det är bättre att börja med mycket växter och lite fiskar, så blir det lättare att få balans i akvariet. Alltför lätt frestas man att mata fiskarna för mycket i början, och då är det bra med mycket växter (helst snabbväxande sorter) som tar hand om överskottsnäringen så att det inte blir mycket över till algerna. En bra start är viktig, för när man väl har fått akvariet i balans håller det sig i regel ganska stabilt även i fortsättningen. Du kan vänta ett par månader med att byta vatten, sedan kan du byta kanske 1/4-1/3 varannan vecka. Andmat skulle jag vilja varna för, då den förökar sig snabbt och snart täcker ytan så att de andra växterna inte får något ljus. Hygrophila polysperma är däremot en utmärkt växt att börja med. Sådana skickar jag gärna till dig. Den finbladigare Limnophila sessiliflora har jag också gott om, liksom flytormbunkar (Ceratopteris thalictroides) som trots namnet går utmärkt att plantera i botten. PM:a din adress om du är intresserad.

Olle