CITAT (Tezzla @ 04-09-2007, 08:19)

Det finns rökare som springer iväg och röker i tid och otid på arbetstid. Det finns icke-rökare som tar för långa kaffepauser. Det finns alla olika sorters "smiteri" på arbetsplatserna och jag tror nog ingen "grupp" är värre eller bättre än den andra.
Det där har du helt rätt i! Visst är det så. Jag har jobbat i många år och upplevt alla sorter. Vinlotteri, Tupperware, you-name-it. En del av livet fast på jobbet. Ingen människa är 100% effektiv 100% av arbetstiden, det vet även arbetsgivaren.
Jag fick en sorts omvänd "deja-vu" av Anammas första inlägg i tråden. Jag har känt exakt så fast omvänt. När jag började jobba i början av 70-talet var jag den enda ickerökaren på min avdelning (jag började inte röka på heltid förrän jag var 30). När rökarna tog paus - på den tiden rökte man på plats - så satt jag där och hade ingen riktig anledning till paus kändes det som. Det kändes som smitning, rökarna hade ju sitt då fullt legitima skäl att ta rökpaus. Kändes väldigt orättvist att dom fick fler pauser än jag!
Det är 35 år sen nu. Hets mot folkgrupp var ett okänt begrepp på den tiden. Man kan undra varför det är så polariserat nuförtiden. Det känns lite snålt.