Vet att det i alla fall har funnits ,om det inte finns nu , företag som gjort löneavdrag för rökpaus. Alla rökare fick gå ut och röka och fick då också stämpla ut för att sedan stämpla in igen när de rökt färdigt. Rökpauserna blev kortare och färre.
Det skulle du kanske kunna föreslå på ditt jobb ?
Men samtidigt undrar jag lite var gränsen går för övrigt. Hur uppfattas t ex någon som pratar mycket och ofta med sina arbetskamrater ? Talar mycket i telefon ?
Har jobbat på ställen med flextid och då retat mig på arbetskamrater som kom någon timme före mig på morgonen men som fortfarande satt och " morronfikade " när jag kom och som blev sura på mig när jag gick in på mitt rum och jobbade direkt. Dessutom blev jag kommenterad av dem för att jag kom så " sent " fast det var en timme kvar av flextiden. Varje fredag eftermiddag gick de hem vid två-tiden med hänvisning till att de hade minsann varit där tidigt på morgnarna och hade på så sätt skaffat sig så mycket plus på flexen att kunde ta ledigt på fredag em.
Hur reagerar ni på sådana ? Är det hets mot alla morgonpigga och har de i så fall rätt att klanka ner på alla morgontrötta?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|